Suunnittelutyöpajatyöskentely jatkuu viikolla 46 Korson työpajalla. Työpajassa käsitellään samalla myös Nikinmäen ja Pohjois-Nikinmäen yhteyksiä. Työpajassa alueen linjastoa ja sen kehittämistarpeita tarkastellaan ja ideoidaan kootun lähtöaineiston pohjalta.
Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät asiat Korson alueen tulevaisuuden linjastoa pohdittaessa? Miten nykyistä linjastoa tulisi mielestäsi kehittää?
Jätä kommentti ja osallistu suunnitteluun!
Hei.Olen sitä mieltä että linja 71:nen tulee säilyttää nykyisellä reitillä.Vuoroja voi lisätä,viikonloppu päivinä ainakin pe.la.Asiakkaat tulevat usein mm.ravintoloista,ilta-vuoroista jne.klo23:n jälkeen eikä kaikilla ole varaa taxeilla kulkea.Myös on turvallisempaa kulkea joukko-liikenteellä kuin kävellen.
VastaaPoista973 ja 633 kulkemaan säännöllisin vuorovälein. Ärsyttää kun kulkevat melkein peräkanaa ja sitten on hiljasta monta kymmentä minuuttia. Vaihdot tulisi tehdä busseista siten, että kerkeää junaan. 87 voisi mielestäni jatkaa vielä Pohjois-Nikinmäkeen, niin paranee yhtydet sinnekkin.
VastaaPoistaLinja 731N On loistavasti päätetty ajaa vanhaa Lahdentietä näin ollen palvelee kustannustehokkaasti suurta osaa itä vantaalaisia.Linjan Ensimmäinen lähtö voisi olla aiempi kuten 741.sellä.Miksikö?Meitä Busa/RV Henkilökuntaa asuu paljon eripuolila Korson aluetta kuten myös Sairaalahenkilökuntaa.
VastaaPoistaEhdotus olis ekalle lähdölle Korsosta 4.40 Tämä ei kulkisi tyhjänä sen tiedän.
75K kulkee kyllä Leppäkorven kautta mutta töihin lähdön ja paluun kannalta suunta on aivan väärä ruuhka-aikoina. Leppäkorvesta yhteys junalle on vain 87 varassa joka kulkee turhan harvoin - päivällä tunnin välein. Meillä lapset ja aikuiset käyttää paljon bussia aseman suuntaan.
VastaaPoistat. Helena
Korson länsipuolelta tarkasteltuna aikaisempi 731 arkiaamuaikataulu oli houmattavasti parempi: useampi 731 vuoro palveli hyvin työmatkaliikennettä. Nyt vuorot ovat hieman harventuneet ja joka toinen on N-vuoro mikä lisää kokonaismatka-aikaa päättärin tuntumasta matkustaville.
VastaaPoistat. Jorma
Pohjois-Nikinmäestä katsoen 730 kulkee aika hyvin, sitä ei saisi huonontaa. 738K-vuoroja voisi lisätäkin. Jos 87 tosiaan kulkisi Pohjois-Nikinmäkeen saakka, sieltäkin pääsisi sujuvammin Peijakseen, mikä on tällä hetkellä aika konstikasta.
VastaaPoistaKorso-Lentokenttä-Jumbo-Tammisto -linja voisi olla hyödyllinen. Linjalla 67 ei ollut paljoa matkustajia, mutta se kulki niin harvoin, että sen käyttäminen oli vaikeaa.
VastaaPoista731:n aikataulu on muuttunut huomattavasti epähoukuttelevammaksi kuin aiemmin. Lähtöjä oli aikaisempina vuosina paljon tiheämmin ainakin ruuhkassa, nyt tähän N-reitin kulkemiseen ilmeisesti tuhraantuu aikaa sen verran että lähtöjä on vähennetty? N-reitti on ihan oiva keksintö, mutta se todellakin pidentää matka-aikaa kaikilta jotka tulee kyytiin viimeistään Venuksenpuiston pysäkiltä. Itse Mikkolasta keskustaan matkaavana olenkin siirtynyt menemään Korsosta junalla. 730 kulkee aivan samaa reittiä keskustasta päin Laurintielle saakka, miksi moinen päällekkäisyys ja 731:n matkustajien turha ajattaminen hidasta reittiä myöden?
VastaaPoistaVoisiko Korsosta päästä jollain suoralla bussivuorolla Tikkurilan urheilupuiston kohdalle? Muistaakseni jonain vuomma 72 :n jotkut vuorot jättivät Peijaksen kiertämättä, mutta eivät enää. Ja nyt 72 kiertää sitten vielä Rekolan... Omalla autolla työmatkaan menee 10 min., bussilla 40 min.
VastaaPoistaKuten aiemmin jo mainittiin, yhteyksiä Korson pohjoispuolen (Leppäkorpi jne.) ja Korson aseman välillä pitäisi parantaa.
VastaaPoistaKesällä matka sujuu mukavasti pyörällä/kävellen, mutta näin talven korvilla bussi olisi mieluisampi vaihtoehto.
Nykyisillä aikatauluilla 87 kulkee ikävän harvoin.
Ehdotan uutta bussireittiä, joka kulkisi Korson asemalta Leppäkorpeen, kiertäisi mahdollisesti Jokivarren kautta ja menisi Lahden väylää kohti Helsingin keskustaa. Ihmiset, jotka käyvät töissä Vallilassa, Sörnaisissa, Hakaniemessä ja Alppilassa saisivat sujuvan, suht nopeasti menevän linjan. Nykyinen seutuvuoro 730 kulkee pitkin maita ja mantuja ja on hidas ja harvakseltaan kulkeva. Uusi vuoro auttaisi sekä Leppäkorven ja Jokivarren asukkaita. Yhdistelmällä: bussilla Korsoon, junalla Helsingin keskustaan, metrolla Hakaniemeen ja muualle (tai raitiovaunulla) kestää yhtä pitkään tai pidempään kuin matkanteko nykyisellä vuorolla 730. Lahden moottoritietä kulkeva seutuvuoro lyhentäisi matkantekoa yli puolella tunnilla.
VastaaPoistaLeppäkorven joukkoliikennepalvelut ovat viimeisten vuosien aikana huonontuneet huomattavasti vaikka asukas määrä lienee kasvanut.
VastaaPoistaLeppäkorven (ja Pohjois-Nikimäen) osalta syöttöliikennettä junalle tulee suunnitelmissa parantaa huomattavasti.
Ehdotus ns. ympyrälinjaksi Pohjois-Nikinmäki-Leppäkorpi-Vallinoja-Korson keskusta-Leppäkorpi-Pohjois-Nikimäki.
75 pyörii edellisen anonyymin ehdottamalla reitillä jo. Voisi pyöriä enemmänkin. Etelä-ja Pohjois-Nikinmäen välinen liikenne on aika hankalaa kun 75 ei pyöri..
VastaaPoistaLeppäkorven yhteydet ovat huonontuneet joka linjauudistuksen myötä. Varsinkin ruuhka-ajan yhteydet Leppäkorven ja Korson aseman välillä on saatava kuntoon. Vuoroväli on liian pitkä. Julkisilla joutuisin varaamaan työmatkaan ainakin puolitoista tuntia/suunta, sillä minulla ei ole liukuvaa työaikaa. Autolla pääsen silloin kun tarvitsee, matka kestää n. 40 min. Turha kehitellä ruuhkamaksuja autoilijoiden rankaisemiseksi jos julkista liikennettä ei ensin laiteta kuntoon.
VastaaPoistaOnko mahdoton ajatus laittaa busseja kulkemaan Korsosta Tuusulan moottoritietä pitkin Helsingin keskustaan?
VastaaPoistaNikinmäestä anttilantielle vantaalle linja ja leppäkorvesta anttilantielle linjaa
VastaaPoista731 ja 731N ihan hyviä linjoja Maarukasta Helsingin keskustaan, mutta liian usein myöhässä, liian usein vuoro jää kokonaan ajamatta! Viikonloppuna kun vuoroja on harvassa, tämä on todella kestämätöntä. HSL:n pitäisi tarjota Internetin(älypuhelimen) kautta tietoa linjojen todellisesta kulusta. Ei se myöhästyminen tai vuoron pois jääminen niin paljon haittaisi kun siitä TIETÄISI etukäteen, ja voisi muuttaa omia suunnitelmia. Raivostuttavaa todeta pysäkillä että bussi myöhässä 10min-20min-'ei tule lainkaan'. Joukkoliikenne ei ole vieläkään PALVELUA. Bussiliikenne samanlaista kuin VR:n touhu, joku ajaa vuoroa monopoliasemassa kun niin määrätään, siitä saa kerätä matkustajilta rahat pois. Matkustajien tyytyväisyydellä ei väliä.
VastaaPoistaKorsosta nopea linja Lahdentietä tai Tuusulan väylää pitkin esim. Pasilaan/Helsingin keskustaan. Nykyinen 731 tuntuu välillä todella hitaalta.
VastaaPoistaKyllä ehdottomasti nopea yhteys Nikinmäestä lahdentietä hkin keskustaan! Ja tälläinen vuoro kulkemaan myös viikonloppuisin! mallia esim. 732 tai 734 linjoista jotka toimivat äärimmäisen hyvin!
VastaaPoista731N vuorot palvelevat mainiosti sekä nikinmäen että Pohjois-nikinmäen asukkaita, ja ne tulisi täten säilyttää ennallaan. Varsinkin Pohjois-nikinmäen heikohkon päivä-liikenteen takia. Näinä tunteina ainoa vaihtoehto on kävellä 1.5km Nikinmäkeen josta 731N liikennöi. Iltaisin bussien liikennöinti Pohjois-nikinmäkeen on liian harva (tunnin välein. Varsinkaan talvisaikaan bussin odotus näinkin pitkän aikaa on lähes sietämätöntä. Bussille 730 tulisi lisätä vuoroja ilta-aikaan, tai vaihtoehtoisesti bussi 75 ajoaikaa voitaisiin pidentää.
VastaaPoistaLinjan 71 Nikinmäen läpi vuorosuunnittelua on hyvä uudistaa niin, että viikonloppuisin eivät kulkisi Tikkuri-Korso ja Korso -Tikkurilan suuntaan kulkisi 10 minuutin erolla toisiinsa. Olisi edes 30 min väliä niin bussi kulkisi kahdesti etelä -Nikinmäestä
VastaaPoistaToinen vaihtoehto on lisätä vuoroja.
Linja 731n vanhaa Lahden tietä on ainoa nopea suoralinja Helsinkiin hyvä näin, mutta asukasluku kasvaa huimasti niin vuorovälit eivät riitä.
Paljon puhutaan Nikinmäestä ja Leppäkorvesta, m utta entäs Vallinoja ja Vierumäki? Sinnekin voisi ihan surutta lisätä yhden linjan.. Olen samaa m ieltä siitä että Nikinmäkeen ja Leppäkorpeen tarvitaan bussilinjat jotka palvelisi työmatkalaisia paremmin. Korsossa on ihan kohtuullinen tuo julkisen liikenteen kulkeminen, mutta ns. "reuna- alueet" jotka kasvavat koko ajan, on unohdettu kaiken muun uudistuksen myötä.
VastaaPoistaEtelä-Nikinmäestä Kuninkaanmäen kautta kaivataan enemmän suoria työvuoroja Helsinkiin. Nykyinen Nikinmäestä n. 7.30 lähtevä 760K on niin täynnä etteivät kaikki mahdu istumaan. Lisäksi bussi on aina myöhässä, ei ehdi töihin klo 8 Helsingin keskustaan, vasta 8.30 eli yksi vähän aikaisempi vuoro tarvittaisiin. Samoin iltapäivällä Helsingistä Etelä-Nikinmäkeen, vuoroväli on nyt melkein 2 tuntia.
VastaaPoistaminäkin haluaisin mielelläni uuden 730-version, joka menisi suorempaa reittiä Leppäkorvesta Sörkän kautta keskustaan eikä kiertäisi esim Päiväkummun kautta. Viimeksi tehty muutos, jossa 730 tekee ylimääräisen lenkin Korson Nesteeltä toiselle puolelle rataa, on hidastanut matkaa entisestään. Mielestäni tältä pätkältä tulee/poistuu niin vähän matkustajia, että se ole sen arvoinen. Kaikenkaikkiaan parin viime vuoden aikana on saanut huomata, että hyvät seutuyhteydet ovat aivan välttämättömiä, koska lähijuniin ei ole voinut luottaa ollenkaan. Olen erittäin tyytyväinen, että Vantaan suuri linjastouudistus on nyt kuopattu.
VastaaPoistapiti vielä mainita 75-linjasta, että se on niin kummallinen ja sen aikataulut niin ihmeellisiä, etten ole usasta yrityksestä huolimatta oppinut sitä käyttämään leppäkorvesta korson asemalle siirtymiseen. näin on varmaan monen muunkin kohdalla koska aina kun näen sen kurvaavan ohi leppäkorventiellä, niin bussi on tyhjä.
VastaaPoistabussilinjoja ja vuoroja EI ainakaan tule vähentää yhtään! Vaikka juna kulkee suoraan asustusten läpi, on tärkeää, että poikittaisliikenne kulkee sujuvasti. Kuljen paljon Vantaalla (etenkin itä puolella) työn puolesta sekä Helsinkiin päin. Kehittämistä voisi tosiaan tapahtua seutulinjojen osalta, jotta ne kulkisivat suorempaa reittiä keskustaan. Juna ei aina ole vaihtoehto, eikä monet vaihdot. Esimerkiksi lastenvaunujen kanssa kulkevat ja työmatkansa nopeasti haluavat ovat välillä hankalassa asemassa,sillä 730 menee kerran kaksi tunnisa etenkin viikonloppuisin. linja 72 ja 70 on kamalan hitaita. mielellään vaikka kaksi linjaa, joista toinen korsosta rekolan läpi ja asolanväylää pitkin tikkurilaan. toinen voisi kiertää peijaksen ja simonkylän. Kestävää kehitystä ja joustavaa joukkoliikennettä, niin autoilevatkin saattavat valita bussin.
VastaaPoistatoivoisin myös uudistusta pysäkkeihin. Monta pysäkkiä on vielä ilman pysäkkiaikatauluja ja saa vain arvuutella milloin bussi tulee...
Jokivartelaisena kannatan lämpimästi tätä aiempaa ehdotuksta:
VastaaPoistaEhdotan uutta bussireittiä, joka kulkisi Korson asemalta Leppäkorpeen, kiertäisi mahdollisesti Jokivarren kautta ja menisi Lahden väylää kohti Helsingin keskustaa. Ihmiset, jotka käyvät töissä Vallilassa, Sörnaisissa, Hakaniemessä ja Alppilassa saisivat sujuvan, suht nopeasti menevän linjan.
Itse en ymmärrä, mikä järki on laittaa Kulomäestä lähteville busseille 731 ja 72 samat lähtöajat? Ei ole järkeä, että toinen bussi noukkii pysäkeiltä Korson keskustaan menijät, toisen posottaessa tyhjillään..eikö niille voisi laittaa vähintään 5 minuutin eron lähtöaikoihin?
VastaaPoistaOlkoonkin 731N kuinka kustannustehokas tahansa, se ei taas linjan päättärillä päin asustavia ihmisiä lämmitä. Mielummin niin, että 730:lle lisää vuoroja ja pidetään 731 linja moottoritietä kulkevana!
ps. Huomasin myös, että 731N:llä ja 730:lla oli myös samoja lähtöaikoja..eli se siitä kustannustehokkuudesta!
Korso-Koivukylä -alueen linjaston voisi muuttaa osittain Itä-Helsingin tyylisiksi syöttölinjoiksi asemille, siten että aikataulut olisivat synkronoitu täydellisesti junien (ja runkolinjojen?) kanssa, unohtamatta esim. keskustaan vieviä linjoja (ei ns. pakkosyöttöä kuitenkaan). HSL:n junien näytöistä voisi näkyä seuraavalta asemalta lähtevät bussien lähdöt. Ja (kaupunkiradan) junien, metron sekä runkolinjojen linjakartta samalle kartalle, mallia raitiovaunun sisällä oleva raitiolinjakartta, joka on TODELLA selkeä (ja se voisi löytyä pysäkeiltäkin). Nykinen tiesuuntiin perustuva numerointi on myös selkeä, ja linjastoa tulisi kehittää sen mukaan.
VastaaPoistaSitten vielä pari asiaa, johon toivoisin muutosta: Ei päällekkäisiä linjanumerointeja (esim. Helsingistä ja Vantaalta löytyy 70, 71, 72...), sekä miksi ihmeessä pysäkeiltä löytyy VIELÄ YTV/HKL -merkinnät (jopa "keulakuvana" olevalta Jokeri-linjan pysäkeiltä!), niiden aikahan on ohi?? Ja bussilinjoja ei jaettaisi "poliitisesti" kaupungin sisäisiin/seutulinjoihin, vaan esim. keskustalinjat, liityntälinjat, runkolinjat, poikittaislinjat, jne. Mahdolliseti HSL:n junille erllinen, metron kanssa yhtenäinen "numerointi", VR:n junilla omansa. Tosin nyt menee vähän ohi aiheen, mutta tulipahan sanottua. :) Tuossa pari ideaa mitä nyt mieleen tuli...
Ai niin, (kaupunkiradan) junien avorahastus mahdollistaa helpon pummimatkustamisen, siitä voisi kyllä vähitellen harkia luopumista, ei ihan heti, mutta viimeistään kehäradalla, jossa asemia ei ole vielä rakennettu, vaikkapa metron tyyliin "laiturialue", vai onko se ihan oikeasi mahdotonta? Ainkakin uskaltaisi juniin astua iltaisinkin, kun junissa ei pyöri koko väen kirjo.
Lisää vuoroja Pohjois-Nikinmäkeen etenkin iltaisin. Olkoot vaikka pikkubusseja, jotka vartin, 20 min välein syöttäisi asemalle. Bussia ei edes harkitse, jos sitä joutuu tunnin odottamaan.
VastaaPoistaLinja Kulomäki Tikkurila (72) on toivottoman hidas...pyörällä on nopeammin perillä. Harmittaa vaan kun joskus on kasseja tai lapsia mukana, ettei aina voi pyöräillä. Ei ihme jos sitä bussia ei käytetä, niin hidas se on.
Vantaan poikittais-liikennettä pitäisi ehdottomasti parantaa! Onhan se hullua, että Korsosta lentokentälle kestää tunnin julkisilla, 633 voisiko poiketa terminaalien edessä?
Linja 70 tulisi palauttaa entiselleen Maarukasta Rekolan kautta Tikkurilaan eikä kiertoa Korson ja Peijaksen kautta tarvita. Tikkurilan, Peijaksen ja Korson välillä on jo useita eri vaihtoehtoja joten suoran ja nopean reitin lopettaminen Maarukasta ja Mikkolasta Tikkurilaan oli suuri pettymys.
VastaaPoistaKäytän linjaa 731 päivittäin. Syksyinen vuorovälien harvennus ja N - vuorojen lisääminen ei kamalasti lämmittänyt, kun työmatka jatkuu vielä Helsingin puolella toisella bussilla. Ehkäpä tuo 730 voisi todellakin ajaa ennemmin Vanhaa Lahdentietä Rekolan ja Päiväkummun sijaa. Näiden kahden linja lähtöaikojakin voisi hieman porrastaa paremmin.
VastaaPoistaKäytän runsaasti myös bussia 70 ja entinen reitti oli kyllä nopeampi. Onko kaikkien vuorojen tarpeellista kiertää Peijaksen kautta?
Kuljen mieluummin bussilla 731, sillä vielä kertaakaan en ole joutunut arkiaamuisin manaamaan väliinjäänyttä vuoroa.
Leppäkorven ja Mikkolan välistä yhteyttä kaipaisi moni oppilas. Linja 75 on oikein hyvä, SILLOIN kun se kulkee. Eli todella aikaiseen aamulla tai kummalliseen aikaan iltapäivällä. Kun Mikkolassa on musiikkiluokka, ja Pohjois-Nikinmäestä paljon oppilaita, niin linja olisi tarpeen. Vaihdot Korsossa ovat kypsyttäviä - varsinkin silloin, kun joudut odottelemaan useammankin hetken.
VastaaPoista"Käytän linjaa 731 päivittäin. Syksyinen vuorovälien harvennus ja N - vuorojen lisääminen ei kamalasti lämmittänyt, kun työmatka jatkuu vielä Helsingin puolella toisella bussilla."
VastaaPoistaSama juttu täällä, työmatkoihin on N vuoron myötä alkanut kulua reilusti yli tunti, koska Helsingissä pitää vielä vaihtaa toiseen bussiin. Houkuttelevuus siis tosiaankin on laskenut parin vuoden aikana reilusti. Erittäin harvat aikataulut myös vaikeuttaa vuorotyöläisen työmatkoja, usein molempiin suuntiin mutta varsinkin iltaisin (klo 22) jälkeen kotiin tullessa bussia joutuu usein odottamaan tunnin kun ei ihan ehdi aikasempaan.
"Olkoonkin 731N kuinka kustannustehokas tahansa, se ei taas linjan päättärillä päin asustavia ihmisiä lämmitä. Mielummin niin, että 730:lle lisää vuoroja ja pidetään 731 linja moottoritietä kulkevana!
ps. Huomasin myös, että 731N:llä ja 730:lla oli myös samoja lähtöaikoja..eli se siitä kustannustehokkuudesta!"
Huomasin saman asian aikataulujen päällekkäisistä lähtöajoista ja yritin siitä jo aikaisemmin tänne kirjoittaa mutta jostain syystä en saanut kommenttiani läpi. Samaa mieltä myös toisesta mielipiteestä, 731 on ollut toimiva linja!
Nikinmäestä ei pääse ostoskeskuksiin helposti.(Itä-keskus jumbo )Vantaalaisena kannatan Jumboa mutta kulku on hankala ja aikaa vievä
VastaaPoistaNikinmäestä olisi hyvä päästä kaikkiin pääväylille Lahdentie, Tuusulanäylä ilman maaseutumatkailua.
Korsossa parannettava bussi-juna vaihtoyhteyttä, varsinkin radan itäpuolen osalta. Samassa yhteydessä tulee päivittää junien aikataulut ja linjastot. Korsoa hyödyttäisi, jos nopeat R-&H-junat pysähtyisivät Korsossa. K-junien pysäkkejä tulee vähentää; kehäradan myötä K-junat voi lopettaa pysähtymisen Hiekkaharjussa. Samoin tulee karsia K-junalta Helsingin puolen välipysäkit Puistola ja Oulunkylä, Malmi on Tikkurilan ja Pasilan puolessa välissä, joten sen ehkä voisi jättää. Toisaalta väliasemalle (esim. Malmi) jäävä voisi vaihtaa junaa Tikkurilassa ja näin K-junat nopeutuisivat. Onko tarvetta pienelle Rekolan asemalle, voisko siitä hoitaa liityntäliikenteen busseilla Korsoon tai Koivukylään? Junalla Keravalta Helsinkiin pääsee 23minuutissa, Korsosta menee aina yli 10min kauemmin, vaikka on lähempänä Helsinkiä…
VastaaPoistaVuonna 1971 Helsinkiin pääsi Korsosta vain junalla, harvoin myöhästelivät pakkasella. Ei tullut töistä myöhästelyjä.
VastaaPoistaSitten tuli Huttusen linja Kulomäestä Rautatien torille. Oikein todellinen bussimatka Myyraksen maaseutumaisemien kautta, kesti puolitoista tuntia. Lapset ehtivät nukkua päiväunet ja syödä eväät.
Ihmetystä herätti syksyiset reitit Kulomäestä Helsinkiin ja Tikkurilaan. Miksi pitää aina ottaa mukaan vanhoja reittejä ja pidentää näin matka - aikoja ?
Nykyisten bussilinjojen 731 ja 72 lähtöaikoja sekä Kulomäestä että Korsosta (Kulomäkeen)kannattaisi porrastaa esim. 15 min välein.
Busseilla pääsee ilman vaihtoja Korsossa suoraan päämääräänsä mm Peijakseen. Vaihto Korsossa junaan on liikuntarajoitteiselle todella haaste.
Aseman puolella ei ole edes hissiä alikulkuun.
Kaiken huippu on ettei junaa tulekkaan.
Saksassa asuneena olen tottunut siihen, että linjasto rakentuu pitkittäis- ja poikittaislinjoihin. Itä-Vantaalla oleva Vanha Lahdentie (tie 140) soveltuu hyvin pitkittäislinjaksi. Tie menee useiden lähiöiden vierestä, joten käyttäjiä löytyy. Nyt vain 731N menee harvoin kyseistä väylää pitkin, näitä 731N vuoroja lisättävä. Samoin Sipoon Nikkilästä tulevat 7xx-vuorot laitettava ajamaan vanhaa Lahdentietä pitkin, samoin Keravalta tulevat 738K vuorot. Sipoosta ja Keravalta tulijoille tehtävä vaihtopysäkki Nikinmäkeen, josta yhteydet Korsoon. Vanhalta Lahdentieltä olisi hyvä olla yhteydet myös Peijaksen sairaalaan, Tikkurilaan, Lentokentälle, Jumboon sekä metroon. Vanhan Lahdentien bussit saatava kulkemaan aamusta-iltaan tiheästi, "metromaisesti". Lisäksi tarjottava tiheästi kulkeva poikittaislinjasto. Vanhan Lahdentien liikenne saatava kulkemaan myöhään yöhön, samoin aamuyön yöbussit saatava kulkemaan suoraan Vanhaa Lahdentietä vähintään Sipoontielle asti; nyt kiertelevät aivan liikaa.
VastaaPoista633 Kulomäen (ja Jusslan, jos tarvetta?) kautta?
VastaaPoistaTodella vaikeaa löytää tietoa linjastosuunnitelmista; tuntuu siltä että toteutettavat suunnitelmat on tehty jo valmiiksi.
VastaaPoistaNikinmäen osalta uudet suunnitelmat ovat huonoja ja huonontavat nykyistä tilannetta. Jos 742 päätepysäkki poistuu Korsosta poistuu tämä Nikinmäen yhteys Korsoon, sekä samalla yhteys esim. Jokivarren koululle Nikinmäestä. Samoin 742 reitin voisi suoristaa Kuninkaanmäestä Helsinkiin päin.
Toivottavasti linjan 731N vuorot limitetään paremmin linjan 742 vuoroihin Helsingistä ja Korsosta; nyt ajavat usein samaan aikaan Nikinmäkeen/Nikinmäestä. Lisää 731N vuoroja.
Uusi linja 74 Pohjois-Nikinmäestä Korsoon ei aja eteläisen Nikinmäen (esim. Korennontie, jne.) kautta, eikä siten palvele Nikinmäkeä, niinkuin linja 73L/M nykyään. Kehitysajatuksena tähän, että 74 ajamaan myös Korennontietä pitkin, niin saadaan enemmän linjoja eteläänkin.
Eteläistä Nikinmäkeä palvelee jatkossa vain linjat 75 ja 71 Korsoon ja Korsosta. 75 ei varmasti ajeta useammin kuin 73:sta nykyään, todennäköisesti harvemmin. Nykyäänkään ei ajeta 73 vuoroja viikonloppuisin. Vaikuttaa todella huonolta muutokselta. Enemmän vuoroja, myös viikonloppuihin.
71 vuoroväli on nykyään 60min, jatkossa korkeintaan sama. Tämä 60min vuoroväli on liian pitkä lapsille/aikuisille; vuoroväli järkeväksi ja Nikinmäkeen esim. pysäkkiaika, jota ennen bussi ei aja pysäkiltä. (Täällä kun pussin/bussin perällä asutaan...) 71 lisää lähtöjä aamusta iltaan, myös viikonloppuisin.
Nikinmäki-Tikkurila välille voisi tehdä myös nopeamman yhteyden esim. Honkanummen kautta.
Linjan 70 päättärin voisi pidentää Nikinmäkeen; tämä olisi hyvä parannus.
Nikinmäki tarvitsee paremmat yhteydet Helsinkiin; suoremman linjan kuin 742, tiheämmät vuorovälit sekä linjoja myöhempään yöhön asti.
VastaaPoistaLisäksi poikittaislinjoja kehitettävä. Sunnuntaisin Nikinmäestä ei pääse Vantaan sisällä esim. Varistoon muuten kuin menemällä Helsingin keskustan kautta. Samoin poikittaisyhteydet Espoon suuntaan esim. Tapiola vaativat matkaamisen Helsingin kautta. Omalla autolla suorimmat reitit ovat Kehä 3 / Kehä 1 pitkin. Kehitettävä Kehä 1 ja Kehä 3 pitkin meneviä poikittaislinjoja, ettei aina tarvitse mennä Helsingin keskustaan.
Tuossa olisi erittäin hyvä idea mielestäni, että Nikinmäki-Tikkurila yhteys Honkanummen kautta, Keskon ohi Tikkurilaan. Kulku Vanhaa Lahdentietä pitkin. Reitillä paljon työpaikkoja: teollisuutta, varastot ym. Helppo liityntä esim. linjoille 62, 562 Mellunmäki-Vuosaari.
VastaaPoistaMyös vuoron 70 voisi jatkaa ehdottomasti Nikinmäkeen saakka.
Pohjois-Nikimäestä on ehdottomasti päästävä suoralla linjalla (Leppäkorven kautta) Korson asemalle ja päin vastoin. Pohjois-Nikinmäen nuoret ovat huonossa asemassa esim. toisen asteen oppilaitosten valinnassa, jos kulku Korsoon junalle kulkee Nikinmäen ja kaikkien mahdollisten ala- ja yläkoulujen kautta. Syöttöliikenne junalle kestäisi tolkuttoman kauan, mikä tarkoittaisi pitkiä koulumatkoja. Koulut eivät sijaitse Korsossa, vaan esim. Hiekkaharjussa (ja muissa Varian pisteissä), Tikkurilassa, Keravalla ja Helsingissä. Sama suora linja palvelisi myös työmatkalaisia, joista suurin osa haluaa syöttöliikennettä junalle. Pitkin maita ja mantuja kulkeva bussilinja Helsinkiin on ok, jos sitä ei joudu käyttämään joka päivä.
VastaaPoistaEi siis missään nimessä pääasiallista kulkua Pohjois-Nikinmäestä Korsoon keräilybussilla Nikinmäen, Jokivarren, Mikkolan tms. kautta.
VINKKI joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyden tutkijoille: tyytyväisyyttä kysytään esim. busseissa kyytiin tulijoilta ja näin saadaan hyviä vastauksia. Me Pohjois-Nikinmäkeläiset joudumme käyttämään omia autoja, joten meidän mielipiteemme jää puuttumaan täysin. Jos kyselylomakkeet jaettaisiin kotiosoitteisiin, saisitte palautetta myös niiltä, joille teillä ei tällä hetkellä ole riittävää palvelua tarjolla.
Linjan 730 päätepysäkki lipsahtanut Korsoon. No se suunnitteluvirhe on helposti korjattu! Takaisin Leppäkorpeen Leppäkorventien ja Harmaahylkeentien kääntöpaikalle, missä oli jo aiemminkin sen linjan päätepysäkki. Sitä paitsi Pohjois-Nikinmäki on kasvualuetta ja sama linja on palvellut heitäkin. Yhdellä bussilla on siis päässyt hyvin moni Helsinkiin asti töihin ja kouluun.
VastaaPoistaEI MITÄÄN JÄRKEÄ LOPETTAA 731 moottoritietä menevää reittiä vaan ruuhka-ajoiksi lisätä vuoroja kulkemaan moottoritietä. 731N on hidas ja suurin osa siinä kulkevista matkustaa helsinkiin korsosta. Pientä on vanhan lahdentien pysäkkien käyttö. Junat kulkee juu muttei Mikkolasta eikä pysähdy viikissä tai sörnäisissä. Jos 731 lopetetaan ja vain 731N reitti jää se vain lisää henkilöautoliikennettä. Jo nyt 8h työpäivät venyvät huonojen aikataulujen takia 12h. Matka yhteen suuntaan henkilöautolla ruuhka-aikana kestää 45min...
VastaaPoistaSuunnitelma 730 osalta on ehdottomasti korjattava takaisin Nikinmäki-Leppäkorpi reitille. Leppäkorpi jäisi Helsingin suuntaan (Viikki, Koskela, Kumpulan kampus,Vallila) työ- ja koulumatkamatkaliikenteestä täysin 87 linjan syöttöliikenteen ja junan varaan, mikä tarkoittaa sitä että Pasilasta tai Rautatieasemalta on vaihdettava "takaisinpäin" meneviin busseihin/ratikoihin. Bussilinjoja on myös nähtävästi mahdotonta rytmittää toistensa kanssa järkevästi,kun bussit (esim. 87 ja 730 sekä 730 ja 731N) kulkevat toistensa kanssa samoja reittejä peräkkäin kuin köyhän talon porsaat ja vuoroväli on aina tuo 20-30 min.
VastaaPoistaMitä pidemmät reitit ja useine vaihtoineen hankalammat työmatkat, sitä enemmän meitä siirtyy omiin autoihin. Lämpimässä on mukavampi jonottaa motarilla, kuin viimaisella pysäkillä pakkasessa se puoli tuntia.
Kannattaisi myös kysellä potentiaalisia linjojen käyttäjiä verkko-tai postikyselyin, nythän heidän tarpeensa eivät tule esille liikennelaskennoissa eikä bussien palautekyselyissä.
Linja 731 on ehdottomasti pidettävä ns. moottoritielinjana. Jo nyt bussi on Mikkolan kohdalla täpötäysi joten ei turhia ylimääräisiä lenkkejä Vanhaa Lahdentietä pitkin. Linja on korvaamaton lenkki Jokeribussia hyödyntäville. Lisää lähtöjä siis linjalle 731 ruuhka-aikaan.
VastaaPoistaSamaa mieltä edellisen kanssa. Nykyään on ollut hienoa, kun on voinut valita joko nopeamman bussin tai sitten vanhaa Lahdentietä kulkevaa, jos on sinnepäin menoa. Täällä päättärin läheisyydessä on se harmi, että kaikki linjat kestävät niin tuhottoman kauan, kun kierretään kaikki "maitolaiturit".
PoistaTäysin samaa mieltä tästä asiasta! Vanhaa lahdentietä kulkevat vuorot ovat todella hitaita ja tosiaankin päättärin läheltä kyytiin tulevilla on muutenkin jo tarpeeksi kiertoajelua ennen moottoritietä.
PoistaBussit myös tosiaan jo Maarukan jälkeen aivan täynnä.
Annoin Nikinmäkeläisen palautteeni palautekyselylomakkeellakin, mutta Webropol dominoi tätäkin kyselyä, niinkuin nykyään kaikkialla muuallakin. Lomake oli huonosti valmisteltu, koska matkustustarvetta ei pystynyt tarkemmin erittelemään vaan esim kohtiin matkustamisen syy ja ajnkohta kävi vain yksi vaihtoehto.
VastaaPoistaTässä kuitenkin samat parannusehdotukset ja kommentit kaikkien nähtäväksi ja edelleenkommentoitavaksi, jotka laitoin privaatisti tuolla lomakkeella:
1.Vuoro 742 kulkemaan joko Vanhaa Lahdentietä, Lahdenväylää tai Vanhaa Porvoontietä välillä Kuninkaanmäki-Helsinki.
2. Suunnitellun vuoron 75 on kuljettava myös viikonloppuisin ja myöhään iltaisin.
3. Linjan 71 reitin on kuljettava edelleen Nikinmäen kautta, vähintäänkin reittiä Sääskitie -Kimalaisentie
4. U-linjoja tulisi lisätä, erityisesti K-vuoroja. Nykyiselläänkin nämä "ulkopuolisten" toimijoiden operoimat vuorot hoitavat merkittävän (ja parhaiten toimivan) osan Nikinmäen työmatkajoukkoliikenteestä, koska HSL ei pysty tuottamaan siedettäviä ja toimivia yhteyksiä.
Täysin samaa mieltä kanssasi. Lisäisin vielä, että 731N vuorot ovat hyvä lisä yhteyksiin Nikinmäestä Korsoon ja Helsinkiin, etenkin jos vuorot on limitetty 742 kanssa. 742 päätepysäkin siirto Korsosta pois on huononnus muutenkin huonoihin yhteyksiin Lahden motarin itäpuolella.
PoistaSuorempi yhteys Leppäkorvesta Helsinkiin tarpeellinen. Korsosta Leppäkorpeen (reitti Kontiotien kautta) ja Lahden väylää Helsinkiin.
VastaaPoista730:n päätepysäkki takaisin Leppäkorpeen tai Nikinmäkeen ja reitti Leppäkorvessa sama kuin 87:llakin eli Kontiotien kautta. Nykyinen reitti Leppäkorventietä ei palvele montaakaan Leppäkorvessa asuvaa.
Poista