tiistai 17. heinäkuuta 2012

Linjastosuunnitelmaehdotus valmistui

Korso-Koivukylä-alueen linjastosuunnitelmaa työstettiin asukkailta saadun palautteen pohjalta kevään 2012 aikana. Kaikki saatu palaute käytiin läpi. Lisäksi suunnitelmaa sekä esiin nousseita muutostarpeista käytiin läpi projektiryhmässä. Valmis linjastosuunnitelmaehdotus viedään HSL.n hallitukselle käsiteltäväksi vuosien 2012-2013 vaihteessa yhdessä muiden Vantaan linjastosuunnitelmien kanssa. Linjastosuunnitelmaehdotuksen mukainen linjasto on esillä HSL:n nettisivuilla (http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/linjastosuunnitelmat/Sivut/KorsoKoivukylalinjastosuunnitelma.aspx).

Korso-Koivukylä-alueen linjastosuunnitelman tavoitteena ollut linjaston selkeys on pyritty saavuttamaan mm. luopumalla ympyrälinjoista, keskittämällä reitit rinnakkaisilta kaduilta samalle kadulle sekä harventamalla reittitunnuskirjaimistoa. Myös "kesken päivän" päättyviä koululaislinjoja ja muita erikoislinjoja on vähennetty ja samat linjatunnukset ovat käytössä läpi päivän. Linjojen vuorovälit on sovitettu pääradan junien vuoroväleihin.

12 kommenttia:

  1. Nyt näyttää siltä, että linjastoa on "selkeytetty" niin, ettei "länsi"-Korsosta pääse Asolanväylää myöten (ja mahd. Peijakseen) mitenkään ilman vaihtoja. Muuttuneet reittinumerotkin vaikeuttavat kartan tulkintaa, mutta pahasti näyttää siltä, että olemme jääneet mottiin. (Entiset)973 ja 974 lienevät ainoat, joilla vielä pääsisi Peijakseen, mutta vuoroväli on nykyään tosi harva (30-60 min). Illalla ja viikonloppuisin kulku vielä huonompaa. Toivon mukaan on iloinen yllätys, kun aikataulukirjanen ilmestyy ja vuorot olisivatkin paremmat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meneehän sinne peijakseen nyt muitakin, kuin nuo ex 973/974. Mut hyvä, että vantaalta potettiin 2-numeroiset linjat, poistuu pällekkäisyydet.
      Itse en näe valittamisen aihetta valmistuneessa suunnitelmissa mutta Hgin keskustaan menevät bussit voisi erotella "muista" busseista hieman erilailla, esim tasakymmenin, keskustaan menis 640,660,670... ja 710,720,730,740... jne. Runkolinjat olisisivat sitten vaikka ensisijaisesti näitä "tasakymmen" linjoja. Kuvitella vaan sitä valitksen määrää, kun "eiks tää oo seutulinja?" (ollaan 624 tammiston päättärillä) :D Toi numerointi helpottas asiaa kummasti, kunhan TIEDOTETTAISIIN asiasta!!

      Poista
    2. Eipä muuten kulje Korsosta radan länsipuolelta Asolanväylää muuta kuin 973 ja 974 HARVOILLA vuoroväleillä. Iltaisin ja viikonloppuisin vieläkin huonommin.
      Toki jos ensin kävelee Korsoon pääsee muillakin busseilla Peijakseen (tai edes Asolanväylälle)...

      Poista
  2. Ihmettelen suuresti miten tämä on mahdollista, eikö liikennesuunnittelijoilla ole ollenkaan kokemusta yleisistä kulkuneuvoista. Linjan 52 talviaikataulu on surkea. Jos kuljet ekalla vuorolla (lähtö klo 06.13 ennen klo 06.00) Korsosta Vantaankoskelle saatat olla ehkä klo 07.00 töissä. Esim. 16.08 bussi oli myöhässä ja odottaessa kylmähiki tuli otsaan, että ehtiikö vai ei sillä seuraava vuoro lähtee vasta 40 min päästä 06.53 (ennen 06.30). Saas katsoa kun kehä III rupeaa vetämään huonosti (lomakausi loppu) ja tulee talvikelit miten käy? Junalla meneminen Tikkurilaan ei myöskään natsaa. Juna Tikkurilassa 06.01 ja siitä 53:een lähtö 06.03 liian lyhyt vaihtoväli ja seuraava 53:nen lähtee vasta 6.34, joka menee hilkulle ehtimisen kanssa. Tartis vissiin tehdä jotakin? Vai onko tarkoitus, että siirrytään oman auton käyttöön ja julkiset kulkee miten sattuu. Näin voidaan bussien aikatauluja huonontaa lisää sekä lopettaa vuoroja, kun ei ole enään käyttäjiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo liittyy tähän 2015 suunitelmaan???

      Poista
    2. Olen samaa mieltä, linja lähtemään Korsosta klo 6.00 että ehtii töihin klo 7.00.

      Poista
  3. Huomaan myös linjaa 731 selkeytetty niin ettei moottoritietä kulkevaa ruuhkalinjaakaan enään ole! Laittakaa nyt heti takaisin joku x linja joka kulkee edes aamuisin ja neljän kieppeillä.. Ennen joskus 2000 alkupuolella oli 731x jonka lähtö oli (Kulomäestä kulomäentietäpitkin kierros Korsossa ja jatkaen kulomäetietä suoraan moottoritielle, Kustaa Vaasantietä ja hämeentietä Rautatien torille) se oli aina täynnä!.
    Ei kaikki halua kulkea vanhaa lahdentietä tai junalla, eikä se ole edes järkevää välillä esim. Korso - Arabia!

    VastaaPoista
  4. Linjan 731 uudistuksesta ajaa vanhan Lahdentien kautta ei hyödytä kuin "kourallista" matkustajia!

    Käytän linjaa 731 päivittäin työmatkoihin, uudistuksen myötä matka-aikani pidentynyt päivässä 30 - 45 min.
    Matkan yhdensuuntainen pituuden ollessa 25 km, on tämä käsittämätön pitkä aika!

    Käyttäessäni linjaa aamuisin, 95% matkustajista tulee kyytiin ennen Lahdentietä. Palatessani kotiin tuo sama 95% jää pois kyydistä vasta Lahdentien jälkeen.

    Mitä tällä muutoksella haettiin? En näe itse tälle reittimuutokselle mitään muuta selitystä, kuin että sen suunnittelija, vastaava johto tai jokin HSLn hallituksessa oleva henkilö asuu itse vanhan Lahdentien varrella!

    Vanhan Lahdentien matkustajamäärillä riittää kun osa linjoista ajaa sen kautta ja näin valtaosa sen matkustajista pääsee nopeammin töihin.

    VastaaPoista
  5. Miten tätä linjastosuunnitelmaa oikein tulisi lukea? Onko kaikki tarjolla oleva tiedotus siis tässä yhdessä kartantapaisessa?

    http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/Documents/KoKo2012/KoKo_perus_etel_.pdf

    Onko tähän siis kuvattu kaikki jäljelle jäävät linjat tämän alueen osalta? Eli esimerkiksi Ilolan alueella vanhat 612 ja 613 lopetetaan ja niiden tilalle tulee linja 625? Ilmeisesti näin, vai ymmärsinkö väärin? Entä milloin muutos tapahtuu?

    Mistä löytyy tarkempaa tietoa uuden linjan reitistä ja aikataulutuksesta? Mikä on vuoroväli, entä liikennöintiajat aamulla, päivällä ja illalla? Mikä on matka-aika esimerkiksi Oulunkylään Jokerille, entä Koskelantielle?

    Tällaiset asiat ovat välttämättömän olennaista tietoa lapsiperheille. Esimerkiksi meidän lapsemme tarvitsee toimivan päivittäisen bussiyhteyden Haagaan. Tänään se onnistuu linjalla 613, mutta miten jatkossa?

    Toinen avoimena ammottava kysymys on yhteys Ilolasta Simonkylän koululle. Miten sitä matkaa on tarkoitus jatkossa taittaa? Onko koululaisten siis tarkoitus kävellä Koivukylänväylältä, vai peräti vaihtaa bussia? Tämänmittaisella päivittäisellä matkalla bussinvaihto olisi yhden sortin ennätys linjastosuunnittelun saralla.

    VastaaPoista
  6. Tai Vantaan sisäiset linjat. Miten Ilolasta kuljetaan jatkossa Tikkurilan suuntaan?

    VastaaPoista
  7. Hei! Havahduin vasta kesälomien jälkeen siihen tosiasiaan että linja 731 on lopetettu. Siis moottoritietä kulkeva linja. Nikinmäen kautta kulkeva 731N on eri asia, erityisesti aikataulultaan. Googletuksella päädyin tutkailemaan näitä HSL-blogeja.

    Mistä löytyy perustelut tuon 731-linjan lopettamiselle?

    Moni on asiaa ihmetellyt jo silloin alkuvuodesta kun suunnitelma esitettiin. Mistä löytyy vastaukset niihin kysymyksiin?

    Tämä blogi on oikein hyvä idea, kunhan se toimii vuorovaikutteisesti. Eli kysymyksiin saa myös vastauksia.

    Kuten moni on todennut, ruuhka-aikana Mikkolasta tulee olla suora yhteys Helsinkiin moottoritietä pitkin. Työmatka-aika kasvaa Nikinmäen kautta kierrettäessä kohtuuttomasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä. On järjenköyhyyttä ajattaa kaikkia 731:ä vanhaa Lahdentietä. Matka-aika on kohtuuttoman pitkä täältä päättärin läheltä. Etenkin, kun sieltä Lahdentien varrelta ei juurikaan ole kyytiin tulijoita/poistujia. Entinen systeemi, missä osa vuoroista meni moottoritietä pitkin,oli erinomainen.

      Samaa mieltä olen siinäkin, että tätä blogia ei jotenkin ole osattu markkinoida. Suurin osa ei tiedä edes olemassaolosta. Itsekin sattumalta löytänyt.

      Jotenkin on tullut mieleen näistä asiakkaiden kuulemistilaisuuksista ja muista palautteista, että onko niillä kuitenkaan mitään merkitystä. Tuntuu, että linjastosuunnitelmat on tehty valmiiksi eikä niistä poiketa vaikka (maksavat) asiakkaat olisivat mitä mieltä. Ikävä kyllä en päässyt viime talvena näihin yleisötilaisuuksiin. Ehkä siellä on puhuttu jotain aivan päinvastaista kuin täällä blogissa ja muualla ollaan mieltä? Jospa ne kaikki mm.vanhan Lahdentin varressa asuvat olivat paikalla?

      Poista