torstai 10. marraskuuta 2011

1. suunnittelutyöpaja: Leinelä-Ilola

Suunnittelutyöpajatyöskentelyn käynnistää viikolla 45 pidettävä Leinelä-Ilola-alueen työpaja.

Työpajassa alueen linjastoa ja sen kehittämistarpeita tarkastellaan ja ideoidaan mm. seuraavan lähtöaineiston pohjalta:
  • nykyiset bussilinjat
  • linjojen matkustaja määrät ja niiden jakautuminen alueittain/pysäkeitteäin ja reittiosuuksittain
  • alueen asukas- ja työpaikkamäärät (nykytilanne ja ennustevuodet 2014 ja 2021)
  • tämänhetkiset maankäyttösuunnitelmat
  • nykyisten bussilinjojen kustannukset nousijaa kohden
  • aiemmat suunnitelmat
  • Kehärataa koskevat suunnitelmat
  • saadut palautteet (yleiset sekä aiempien suunnitelmien yhteydessä annetut)

Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät asiat Leinelä-Ilola-alueen tulevaisuuden linjastoa pohdittaessa? Miten nykyistä linjastoa tulisi mielestäsi kehittää? Miten Leinelän asuinalueen rakentumiseen ja Kehäradan käyttöönottoon tulisi varautua bussiliikenteen näkökulmasta?

Jätä kommentti ja osallistu suunnitteluun!

24 kommenttia:

  1. Peijakseen tiheä suora (pien)bussilinja Koivukylän- ja Leinelän asemalta.
    Koivukylässä pitäisi lähteä liityntäpysäköintipaikan kääntöpaikalta, eli mahdollisimman läheltä asemaa. Samaten Leinelässä mahdollisimman läheltä asemaa, paikasta johon on helppo päästä junasta. Tämä voisi olla yksi heilurilinja Koivukylän asema - Peijas - (Asola -) Leinelän asema.
    Reitti voisi mennä Koiuvukylästa suoraan Peijakseen, josta Asolan läpi Leinelään. Pikkubussit riittänee, ja nillä voinee ajaa Asolan läpi aiheuttamatta liiallista häiriötä pientaloalueelle. Linjan 53 voinee lopettaa.

    Linjan 77 reitti kulkemaan Leinelän läpi Koivukylän puistotieltä, ei Koivukylän väylän kautta. Jatkossa jatke Kylmäojalta Ruskeasannan asemalle. 77:n reittiä voisi oikaista Havukoskella, jättää Koivukylän väylän osuuden pois, eli sama reitti kuin 973:lla.

    72:n voisi lyhentää Leinelä - Kulomäki. 623 seutulinjasta Vantaan sisäiseksi Rekolanmäki - Tikkurila, nykyistä 623 Z:n reittiä mukaillen, ja Valkoisenlähteentien kautta Tikkurilaan (korvaa poistuvan 72:n)
    613/623:lle korvaava yhteys Ruskeasannalta Helsinkiin, mikäli molemmat lopetetaan. Esim. Aviapolis/Jumbo - Ruskeasanta - Leinelä

    VastaaPoista
  2. Seutulinjoihin lisää vuoroja tai uusilinja joka kulkisi myös viikonloppu aamuisin 05:00-08:00 tällä hetkellä on vain yksi linja joka kulkee kerran tunnissa.voisi olla toinenkin joka kulkisi esim. puolentunnin välein niin ei tulisi ainaista kiirettä töihin mennessä.

    VastaaPoista
  3. Kylmäoja-Ilola alueen seutuliikenne syöttää työmatkalaisia ja koululaisia Oulunkylä-Sörnäinen välille. Mikäli seutuliikenne korvautuu tulevaisuudessa junaliikenteellä tulisi ainakin Tammiston alueen koululaiset huomoida esim. sisäisien linjojen suunnittelussa. Raideliikenteen sujuvuus ja lisääntyvät käyttäjämäärät tulisi kartoittaa ennen seutulinjan lakkauttamista. Ilolan ja Leinelän alueen uudisrakentaminen myös huomioiden, ettei alueiden yhteydet esim. Tammistoon olisi ainoastaan auton varassa.

    VastaaPoista
  4. Ruskeasantaan ei ole tulossa asemaa lähiaikoina joten 613 on todella tärkeä vaihtoehto. Tärkeät reitit joihin rata ei tuo apua tai joilla kulku on käytännössä mahdotonta ilman linjaa 613. Kymäojasta, Ilolasta tai Ruskeasannasta Jumboon tai Tammistoon. Ruuhka-aikana samoista paikoista Kehä 1 varteen ja siitä jatkoyhteyksiin. Ruuhka-aikana Oulunkylä, Käpylä, Vallila, pasila Sörnäinen ja myös suoraan Helsinkiin. Matka-aika tuplautuu edellä mainittuihin ilman suoraa bussilinjaa. Junien kulku ei ole viime talvina vakuuttanut ja ilman suoraa bussilinjaa ihmiset ovat pulassa.

    VastaaPoista
  5. Ilolassa ja Leinelässä asuu ihmisiä jotka kulkevat töihin Helsinkiin, ympäri Vantaata ja Keravalle. Olisi hyvä, että juna- asemalle olisi bussilinja joka kulkisi joko Tikkurilan, Hiekkaharjun, Koivukylä, Korson tai jopa Keravan kautta. Ja bussin olisi hyvä kulkea läpi koko päivän, koska monet kulkevat kehärataa pitkin lentokentälle. Leinelästä voi tulla erinomainen liityntä kohta työmatkalaisille yms. jos yhteydet suunnitellaan hyvin. Samalla voidaan lisätä palveluja sen ympärille ja näin luoda lisää työpaikkoja.

    VastaaPoista
  6. Työmatka-ajankohtina kulkeva suora linja 613 on ilolalaisille ainoa järkevä ja nopein reitti päästä esim Itä-Helsinkiin päin, jolloin vaihto Jokeri-linjalle käy joustavasti. Myös suora linja Oulunkylä, Käpylä, ja Mäkelänkadun suuntaan on erittäin hyvä ja nopein vaihtoehto ilman kulkuvälineen vaihtoja. Ilolalaisilla on asuinpaikasta riippuen 1-2,5 km matka Leinelän asemalle, joten jos ajatellaan että Leinelän asemasta tulisi jonkinlainen syöttöasema Helsinkiin päin, on ilolalaisten ensin päästävä nopeasti tuonne Leinelään; kävellen lumi/vesisateessa/pakkasessa ei houkuttele ja tekee työmatkasta heti sekä ajallisesti että toiminnallisesti haastavan, jolloin oman auton käyttö tulee varmasti lisääntymään. Itse en ole valmis kävelemään 1,5 km matkaa asemalle työvaatteissa, jotka kuitenkin ovat aivan eri tamineet kuin ulkoiluvarusteet vapaa-ajalla. Lenkkikengät eivät ole työasusteeni enkä voi käydä työpaikalla suihkussa työpäivän aluksi joten hikoilukaan ei tule kysymykseen. Tuolloin otan varmasti oman auton käyttöön jolla ajaisin jatkossa työhön Helsinkiin. Työmatkan kulkuvälineen valinnassa ratkaisee aina matkan taittamisen helppous ja nopeus; työmatkan on taituttava julkisillakin nuo kriteerit täyttävästi jotta se on oikeasti vaihtoehto oman auton käytölle. Yksikin kulkuvälineen vaihto omaan työmatkaan asettaa oman auton käytön poikkeuksetta harkinnnalle. Nykyiselläänkin työmatka-aikamme on hurjan pitkä suhteessa 20 kilometrin yhdensuuntaiseen matkan pituuteen: Ruuhka-aikaan suora 613 Ilolasta Hkiin taittuu noin 50 minuutissa ja se on juuri sillä kipukynnyksellä otanko jo nyt oman auton käyttöön vai en. Jos tämä aika vielä pitenee yhtään lisää, tai siihen tulisi lisämutkaa, yhtälöä ei ole vaikea enää yhteenlaskea: oman auton käyttö on tuolloin ilolalaiselle varteenotettavin kulkuvaihtoehto. Kaikkien työssäkäyvien aika on kallista; sitä ei haluta tuhlata turhiin liikennevälineissä istumisiin. Tämä on vain yhden ilolalaisen mielipide, mutta kuvittelen edustavani aivan tavallista työmatkalaista hyvin tavallisine mielipiteineni.

    VastaaPoista
  7. Ilolassa (erityisesti lähellä Tuusulanrajaa) asukasmäärä kasvaa vauhdilla. Tällä hetkellä lähimmältä pysäkiltä pääsee bussilla ainoastaan Tikkurilaan (63). Bussiyhteyttä Helsingin keskustaan päin voisi kehittää. Tällä hetkellä linja 613 ei toimi asukkaille houkuttelevana vaihtoehtona Helsinkiin, sillä pysäkille uusilta asuinalueita on reilu kilometri kävelymatkaa, vuoroväli on harva ja useimmat vuorot kiertävät paljon. Aikaa kuluu näin ollen noin tunti, kun taas omalla autolla matka taittuu puolet nopeammin. Vaihtoehtoisesti voisi kehittää bussiyhteyttä Koivukylän asemalle.

    Kehärajan auettua on saatava tiheä bussiyhteys Ilolan ja Kylmäojan alueelta Leinelän asemalle.

    VastaaPoista
  8. seutulinja 623 on hyvä säilyttää koska monen työmatka päättyy ennen rautatieasemaa. Lisäksi 623 on ollut viimeiset kaksi talvea paljon luotettavampi kuin K-juna Koivukylästä.
    Bussi yhteys Leinelästä Jumboon tulisi lisätä (esim. 53 voisi kulkea jatkossa Tikkurilan kautta mysö Jumboon).

    VastaaPoista
  9. Linja 623 kannattaa pitää, sillä kulkee todella paljon työmatkalaisia ja Peijaksen sairaalaan Helsingistä meneviä ihmisiä.

    VastaaPoista
  10. Radan itäpuolelta ehdottomasti yhteys Leinelän tulevalle asemalle. Eli linja kulkemaan Laurintietä tai Rekolantietä niin pääsee Leinelästä junaan länteen päin.
    Niin saadaan meidät omakotialueen autoilijat siirtymään yleisiin kulkuvälineisiin.

    Nyt kestää työmatka Rekolasta lentoasemalle julkisilla yli tunnin, autolla 15 min,joten päivänselvä että autoilen.

    VastaaPoista
  11. Seutulinja 613 Ilolasta Helsinkiin tulee ehdottomasti jatkossakin säilyttää matka-aikaa pidentämättä. Tällä hetkellä linjaa käyttävät koululaiset ja työmatkalaiset, jotka jäävät pois/ jatkavat matkaa Oulunkylä-Sörnäinen välillä. Kehärata ei näitä kulkijoita palvele. Itselleni kehäradan käyttäminen työmatkaan tarkoittaisi kolmea eri kulkuneuvoa (bussi, juna, ratikka) ja matka-ajan pidentymistä 1,5 tuntiin. Tällä hetkellä oma auto seisoo viikot pihalla/ tallissa, mutta työmatka-ajan pidentyminen muuttaa varmasti tilanteen. Käyttäjiä riittää jatkossakin, kun Ilolaa/ Ruskeasantaa rakennetaan. Tällä hetkellä ruuhkabussit ovat aivan täynnä; osa seisoo koko matkan.

    VastaaPoista
  12. Kannatan Matarissa asuvana Rekolantieltä yhteyttä Leinelään/Ilolaan. Nyky-yhteyksillä reittiopas antaa kävelymatkaksi 1,9km/2.2km/kävely 4km työmatkaan! Pyörällä tai kävellen on sateessa ja pakkasessa kurja kulkea, mutta pakkohan se on!

    VastaaPoista
  13. Seutulinja 613 Ilolasta Helsinkiin pitää ehdottomasti säästää. Olen kulkenut Ilolasta vuodesta 1995, kun uutta Ilolaa rakennettiin. Silloin linja oli 612 ja kulki vain ruuhka-aikatauluilla arkisin. Sen jälkeen Ilola - Kylmäoja asuinalue on kasvanut. Joulukuun iltasanomien Top 100 listattujen halutuimpien asuinalueiden joukossa komeili myös Ilola. Kun asuinalue kasvaa, on varmaa, että työpaikkaliikenne Helsinkiin päin kasvaa. Tuusulan tie on jo nyt täynnä yksityisautoilijoita. Meitä julkisen liikenteen käyttäjiä on paljon Kylmäoja - Ilola - Ruskeasanta - alueelta. Ruskeasannan jälkeen ei ole istumapaikkoja enää aamun bussissa jäljellä. Siinä näkyy 613 bussin suosio, vaikka 623 bussi kulkee myös Ruskeasannan kautta. Bussissa on mukava matkustaa, mutta ei puoltapäivää. Sen vuoksi linjastosuunnitelmassa kaavailtu 613 bussin korvaava 623 bussilinja maitolaituri-reitillään ei oikein houkuttele. Perusteena tuolle on ollut turvata koulukyytiläiset. Hyvä näin, mutta koululaisia kulkee paljon myös 613 linjalla Tuusulan moottoritietä pitkin ja nopeampaa reittiä. Koululaiset eivät ole ainoita asiakkaita HSL:llä. Olkookin, että kehärata tulee ja siihen tarjotaan syöttöliikennettä. VR ja junaliike on hyvä ja nopea, mutta mielestäni haavoittuva niin kauan kun pisararataa ei ole. Yksi ratarikko syystä tai toisesta viivästyttää koko ratalinjaa - yleensä kaukojunat ovat syy pää lähiliikenteen viiveille. Ehdotan, että suorat linjat Tuusulan mooottoritietä ja Lahden moottoritietä säilytetään.

    VastaaPoista
  14. Onko linja 613 kuormitusta koskaan mitattu? Miksi linja 613 pitäisi lopettaa, jos sitä käyttää niin moni? Säästöä ei tavoiteta tyhjillä linjoilla, vaikka se pistetttäisiin kulkemaan pitkin ja poikin haalimaan matkustajia. Aika on rahaa myös duunarille.

    VastaaPoista
  15. Peijaksesta leinelään pitäisi ehdottomasti mennä jokin bussi, olisi helppo tehdä vaihto toisen bussiinkin kun peijaksesta niin moni bussi menee. Leinelään on todella huonot kulkuyhteydet. Ilman autoa on kahden kilometrin mittainen matka lapsen kanssa huonolla ilmalla liian pitkä kävellä. Menisi edes 77 peijaksen kautta!

    VastaaPoista
  16. Sisäistä linjaa 63 ei saa suunnitelman mukaisesti oikaista kulkemaan Kylmäojalta Vanhaa Tuusulantietä Simonkyläntietä pitkin Tikkurilaan. Linja pitää säilyttää vähintään 63N linjan mukaisena. Ilolasta kulkee koululaisia myös Simonkallioon ja Peltolaan. Nykyinen oppilaaksiottoalue ei välttämättä ole tulevaisuudessa sama, vaan voi muuttua Ilolan suuntaan. Syynä on Ilolan asuinalueen kasvaminen pohjoiseen. Ilolan alakoulu ei nykyisellään pysty ottamaan oppilaita määrättömästi, vaan 5 ja 6 luokkalaiset joutuvat jo nyt siirtymään Simonkylän yläkouluun. Ilolasta toiseen kouluun siirtyy lisäksi musiikkiluokalle tai muusta syystä alakoululaisia (1. tai 3 luokkalaisia), joille pitää turvata suora kulku 63 bussilla kouluun. kylämäojalta ja Ilolasta kulkee lapsia myös harrastuksiin 63 bussilla Tikkurilan urheilupuistoon. Ei laiteta lapsia kiertämään Tikkurilan aseman kautta! Järki käteen näissä suunnitelmissa. Pitää muistaa, että kaikki palvelut eivät ole Kielotien varrella.

    VastaaPoista
  17. Järjestänette koulukyydin sitten jokaiselle lapselle joka kulkee esim simonkylänkouluun jos lakkautatte 63 linjan nykyisen reitin! Törkeää edes suunnitella sellaista, ettei bussit kulje ilolasta enää mihinkään, kun ne kerrankin sinne on saatu! Lisää asukkaita muuttaa ilolaan koko ajan ja palvelut senkun huononee.
    Nytkin on tarpeeksi hankalaa 5.-6 luokkalaisilla kulkea simonkylään kouluun, kun ei suoria bussiyhteyksiä ole sinnekkään. Eli päättäjät hyvät, tulkaapa itse kokeilemaan työmatkaa kävellen 1km alkuunsa, sitten bussilla, junalla, ratikalla ja kävellen ja sama takaisin jos vielä viette senkin 20 minuuttia kalliista ajasta viemällä linjat ilolasta pois!

    VastaaPoista
  18. Bussilijoja 613 ja 63 ei saa lakkauttaa! Lentokentän liepeiltä bussiin 613 tulee harvoin matkustajia, joten suora linja Helsinkiin ja Jumbon kautta kulkeva ovat toimivimmat. Kuljen itse töihin bussilla 613 ja bussin vaihtaminen junaan lisää matka-aikaa huomattavasti. Nyt pääsen suoraan korttelin päähän työpaikastani Mäkelänkadulle. Junalla kulkeminen edellyttää kahta vaihtoa ja se on hankalaa kaksi kertaa päivässä ja lisää matka-aikaa huomattavasti. Lisäksi junat ovat täynnä juuri 7-8 ja 15-17. Minulle ainut vaihtoehto on vain omalla autolla kulkeminen ja mieluummin kulkisin bussilla kuin Tuusulantien ruuhkassa yksin henkilöautolla.
    Bussi 63 on ehdoton lasten itsenäiseen kulkemiseen harrastuksiinsa Tikkurilaan ja kouluun Simonkylään. Moni kulkee sillä myös ostoksille ja muihin palveluihin Tikkurilaan.
    Ilolan alueen asukasmäärä lisääntyy, joten toimivia palveluja ei pidä karsia, päinvastoin! Kestävää kehitystä on monipuolinen ja toimiva joukkoliikenne, järkevä ajankäyttö, mukavuus ja arjen toimivuus!

    VastaaPoista
  19. Linjastosuunnitelmassa tulee ottaa huomioon valitettava muutos Ruskeasannan aseman rakentamisaikataulussa. Niin kauan kuin Ruskeasannassa ei ole juna-asemaa, on suoran ja Tuusulantietä kulkevan bussiyhteyden säilyttäminen Helsingin keskustaan erittäin tärkeää. Bussilinja 613 on ehdottomasti säilytettävä. Kuljen ko. bussilla työmatkani Helsingin ydinkeskustaan päivittäin ja näin tuntuvat monet muutkin tekevän, sillä aamuisin Ruskeasannasta kyytiin noustessani ovat istumapaikat usein jo varattuina, samoin kotimatkalla Hakaniemestä tullessani. Matka-aika on nyt jo ruuhka-aikana noin 50 minuttia, joten suora yhteys Tuusulantietä pitkin on taattava. Mikäli tilalle tulisi jokin pienempiä teitä käyttävä linja, matka-aika pidentyisi entisestään. Minulle oman auton käyttö ei ole vaihtoehto, sillä työpaikallani Kruununhaassa ei ole parkkipaikkoja. Syöttöliikenne Leinelään tai Tikkurilaan on huono vaihtoehto, sillä mikäli syöttöliikenteen haluttaisiin sujuvan, tulisi busseja kulkea asemille niin usein, ettei se ole enää kannattavaa. Lisäksi kahden kulkuvälineen käyttö hankaloittaa työmatkaa selvästi. VR:n luotettavuus talvikeleillä ei myöskään rohkaise junan käyttöön. Uskon puhuvani myös monen sellaisen henkilön puolesta, jotka kulkevat bussilla Mäkelänkadulle töihin (esim. Vallilan suuret toimistokeskittymät) sekä kouluun (Helia, Mäkelänrinne, Vallilan lukio). Heidän matkastaan tulisi tällä "syöttöliikenne asemalle-juna keskustaan-bussi/raitiovaunumatka Mäkelänkadulle" -yhdistelmällä täysin kohtuuton.

    VastaaPoista
  20. Ehdottoman tärkeä ja tarpeellinen olisi bussilinja, jolla pienet koululaiset (5 lk:sta ylöspäin) pääsisivät kulkemaan Ilolan Kylmäojalta Simonkylän kouluun ja tämä linja voisi jatkaa siitä suoraan Tikkurilaan palvellen myös työmatkalaisia Ilolan alueelta. Em. koulumatka on lapselle kohtuuttoman pitkä kuljettavaksi jalan huonolla säällä ja pimeällä.

    VastaaPoista
  21. Bussilinja 63:n reittiä ei pidä muuttaa kulkemaan Kylmäojalta Tuusulantien kautta Tikkurilaan, nykyinen reitti Epinkoskentien kautta on säilytettävä. Miten muutoin Epinkoskentien ja sen lähistöltä päästään kulkemaan Simonkallion koululle, Urheilupuistoon ja Peltolan yläasteelle. Kehärata ei näytä tuota reittiä pitkin kulkevan. Ilolaan rakennetaan koko ajan uusia alueita, jotka ovat entistä kauempana tulevien linjaehdotusten reiteistä, eikä Leinelän aseman kautta pääse kulkemaan tarpeeksi moniin suuntiin. Kaikki eivät ole töissä eikä koulussa rautatieasemien läheisyydessä.
    Bussilinja 613 pitää myös säilyttää, nykyisin ruuhka-aikana Helsingin keskustaan kuljettaessa bussi on tupaten täynnä, matka päätepysäkille kestää tunnin. Hyvin monet matkustajat jäävät matkalla kulkematta päätepysäkille joten juna-asemat ovat liian kaukana ja turhat ylimääräiset vaihdot liikennevälineestä toiseen pidentävät päivittäistä matkustusaikaa. Ehdotettu uusi reitti linjalle 623 korvaa näköjään sekä linja 611 ja 613:n ja kaikki matkustajat kärsivät tuosta muutoksesta matka-aikojen pidentymisenä. Ketään tuo muutos ei hyödytä, paitsi ehkä polttoainekauppiaita, oman auton käyttö alkaa olla jo houkutteleva vaihtoehto.

    VastaaPoista
  22. Linjoja ei missään nimessä saa lakkauttaa/muuttaa.
    Jo suurin ongelma nyttenkin on koululaisten kulku Simonkallion kouluun. Parempi sinnekin olisi saada suoralinja, ettei pienten tarvitsisi vaihdella kesken matkaa.
    Sekä työmatkalaisten kulkuongelmat lisääntyvät huomattavasti, mikäli linjat muuttuvat/lakkautuvat!
    Järki käteen siellä päättäjille taas......

    VastaaPoista
  23. Älkää muokatko 63:a tai 613:a, ennen kun on saatu suora linja Ilolan koululaisille Simonkylään. Simonkylässä on muutenkin yli 500 oppilasta joista VÄHINTÄÄN 3/5 tulee Ilolasta. Riittävän hankalaa muutenkin... Nimimerk. KOKEMUSTA ON!!!

    VastaaPoista
  24. 63:sta, tai 613:sta EI saa lakkauttaa, koska Ilolan koululta on pitkä matka kävellä Tikkurilaan/Helsinkiin/Kylmäojalle kävellen.

    "JÄRKI KÄTEEN"

    VastaaPoista