tiistai 17. tammikuuta 2012

Korso-Koivukylä-alueen linjastosuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja asukastilaisuuksissa

Korso-Koivukylä-alueen linjastosuunnitelman luonnos vuosille 2014-2021 on nyt julkaistu kommentointia varten. Kommentteja voi jättää 8.2. saakka.

Suunnitelmaluonnoksen sähköiseen aineistoon voi tutustua ja sitä voi sähköisesti kommentoida HSL:n internetsivuilla sekä täällä blogissa. Palautetta voi antaa sekä palautelomakkeella että karttapalautejärjestelmän avulla. Lisäksi blogiin voi edelleen jättää kommentteja. Täällä blogissa suunnitelmaluonnoksen sähköinen aineisto ja linkit palautekanaviin löytyvät suunnitelmaluonnossivulta.

Paperinen aineisto on nähtävillä Korson yhteispalvelupisteessä, joka sijaitsee Korson monitoimikeskus Lumossa osoitteessa Urpiaisentie 14.

Lisäksi HSL:n suunnittelijat esittelevät linjastosuunnitelmaluonnosta kahdessa kaikille avoimessa asukastilaisuudessa:
- torstaina 26.1. klo 17-19 Korson Lumossa (Urpiaisentie 14)
- torstaina 2.2. klo 17-19 Koivukylän kirjastossa (Hakopolku 2)

Jätä kommentti ja osallistu suunnitteluun!

128 kommenttia:

  1. Eihän tuossa ole mitään järkeä ellei tule jotain korvaavaa yhteyttä Mikkolasta Tikkurilaan, jonka matka-aika ei kestä 50min. Työmatkalaiset ovat suurissa vaikeuksissa, etenkin ne jotka vaihtavat Tikkurilassa toiseen bussiin. Linja on erittäin suosittu, joten ei ole mitään järkeä muuttaa reittiä lyhyemmäksi!

    VastaaPoista
  2. Suunnitelma on katastrofi!!!
    Onko järjenkäyttö ulkoistettu HSYssä?

    Linja 71 aiotaan pudottaa Nikinmäestä pois!
    Voi jumalauta!
    Sillä mennään Peijakseen, Tikkurilaan kaukojunayhteyksiin ja ammattikouluun, koivukylään vaatekaupoille, kouluun Mikkolaan ja Ruusuvuoreen, Mikkolaan postipalveluihin ja rautakauppaan ja se kulkee riittävillä vuoroväleillä. Torso 75, joka korvaa 73L/M ei paikkaa näitä tarpeita! Nikinmäen väestökasvu jatkuu vahvana ja mm. 100 talon aluekohde käynnistyy pian. Väestömäärän on arvioitu nousevan 8000 hengen paikkeille. Nyt jo porukkaa 3400. Yhteyksiämme piti parantaa EIKÄ HEIKENTÄÄ!

    VastaaPoista
  3. Nikinmäessä ei tuommoisen 75 bussin kapasiteetti riitä alkuunkaan, kun ensin Pohjois-Nikinmäessä siihen nousee koululaisia, jotka menee Nikinmäen ja Jokivarren ala-asteille ja Korson suunnan ylä-asteille (kaikki matkustaa kyydissä bussin kiertämän etelä-nikinmäen lenkin) ja siihen vielä päälle työ- ja muut matkustajat. Älkää naurattako!! Mikkolaan kouluun menijät taitaakin sitten päästä ihan taksikyydillä, kun sekin unohtui HSYn neropateilta näemmä.

    VastaaPoista
  4. Nikinmäessä aletaan käyttää sitä tilauspalvelulinjaa, hakee omalta pysäkiltä ja vie minne halutaan mennä. Kätevää! Varatkaapa useampi pirssi jo valmiiksi!

    VastaaPoista
  5. En edes viitsi sanoa mitään...omalla autolla ajo jatkuu, jos tämä suunnitelma menee läpi!

    VastaaPoista
  6. Pohjois-Nikinmäestä ja Leppäkorvesta pudotetaan pois myös linja 730! "Päätepysäkki siirretään Korsoon". Eivät kaikki ole radanvarressa töissä/koulussa, kyllä mekin ansaitsemme muutakin, kuin syöttölinjan junalle. Ensi viikolla siis kaikki Lumoon to 25.1. klo 17-19 vaikuttamaan asiaan.

    VastaaPoista
  7. Miksi linja 623 pitää ensin katkaista Peijakseen ja sitten melkein heti jatkaa takaisin Rekolanmäkeen? Olisiko Rekolanmäki ilman joukkoliikennettä Elmon valmistumiseen asti? Ja linjojen v71, v75, 730 ja 742 reitit tulisi säilyttää ehdottomasti ennallaan!

    VastaaPoista
  8. Millä näiden suunnitelmien toteuduttua pääsee Mikkolasta/Maarukanmetsästä Helsiinkiin ja Tikkurilaan? Korsoonhan nyt jaksaa vaikka kävellä... eihän se ole kuin vaivaiset 2 km, siitä sitten vain junaan -ko?

    VastaaPoista
  9. Miten jatkossa pääsee Ruskeasannasta Tuusulantietä pitkin työpaikalle Helsinkiin?
    Nyt 623,623z,613 ja 633. Turvatkaa nyt ihmeessä kulkuyhteydet. Vai onko tarkoitus, että alamme kulkea omalla autolla. t. iso ryhmä Vanhan tuusulan tien shellin ja meiramitien pysäkkiä päivittäin käyttäviä.

    VastaaPoista
  10. Linja 72 täytyisi kulkea jatkossakin Peijaksen kautta. Aika erikoiseksi suunniteltu uusi reitti. Palveleeko juuri ketään?

    VastaaPoista
  11. Pari ideaa:
    -Suunnitelmien 70 Voisi jatkaa vielä Mikkolaan nykyiselle päättärille mahdollisimman nopeata reittiä.
    -633 voisi kiertää Kulomäen kautta reittiä Kulorinne-Kulotie-Maauunintie-Kulorastaantie eikä mennä suoraan Kulomäentietä
    -Ruuhka-aikoina 731 voisi mennä moottoritietä.
    -87 päättyisi korsoon ja 730 Leppäkorpeen (jotkin vuorot vielä P-Nikinmäkeen?) näin 87 olisi tasavertainen linja Itä-Helsinkiin, ja olisi vähän niin kuin aluekeskusten välinen linja.
    -71 tekisi edelleen Nikinmäen lenkin (-> paremmat yhteydet Nikinmäestä Leinelän asemalle, josta junalla vaikka minne...)
    -Jos näyttää siltä että suunnitelmien 75 kuormittuu niin voisi ruuhka-aikoina ajaa tiheämmin?

    Mutta vieläkään ei näyttäs päästävän muiden kuntien päällekkäisistä numeroista?!? Pääkaupunkiseutu on yhtenäinen liikkumisalue?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos joku linja Leppäkorvesta pitää jättää pois, niin tosiaan mielummin 87. Ei ole reilua, että ei pääse suoraan Helsinkiin. Jos ussivaihdon odotusaika max 10 miin niin ok, se on kohtuullista. Tällä hetkellä junalla tullessa Korsosta on yleensä juuri mennyt 730 tai 87 ja seuraava tulee puolen tunnin kuluttua. Ja jos Korsoon haluaisi matkustaa niin kyllä mä junan ottaisin, joka kestää puoli tuntia kuin bussin 730 joka kestää 45 minuuttia vähintään.

      Poista
    2. 71 näyttäs jatkettavan leppäkorpeen, mutta 87 siitä mielestä outo että juuri Leppäkorvesta on vaihdoton yhteys Itä-Helsinkiin. Ideassani lähinnä hainkin takaa että tuo olisi "Keskusten" välinen linja (Linjaston helpompi hahmotettavuus?)ja tilalle juuri tuo V71 joka kulkee 20 min välein, mitä 87 kulkee luonnoksen mukaan 30-60min välein. Pääasiasa että kunhan ei palvelua heikennetä JA 730 ehdottomasti Leppäkorven kautta P-Nikinmäkeen.

      Poista
  12. Mitä helv... Aiotaanko Leppäkorpi räjäyttää kokonaan maantasalle, kun näissä uusissa linjasuunnitelmissa ei yksikään bussilinja enää ajaisi Leppäkorven kautta. Täällä Leppäkorven perällä ( mm. Ahmatie, Ahmakuja Hukantie ) asuu aika paljon ihmisiä ja Kontiotien pysäkeillä on nykyään paljon matkustajia 87 ja 75 bussilla liikkuvia. Ahmakujalta tulee Korson juna-asemalle jo 2,5 km kävelymatka, jota on sitten mukava tallustaa joka aamu! Kontiotietä pitkin tulee jatkossakin mennä jonkun bussilinjan!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaa mieltä.joku insinööri on varmaan katsonut kartalta että suoristetaanpa tuo mutka niin näyttää kivemmalta,eihän tuolla asu kun muutama sata asukasta ja voihan ne kävellä sinne korson juna-asemalle.eikä tämä reitin suunnittelija VARMASTI asu itse Leppäkorvessa.

      Poista
    2. Juuri näin. Kontiotien kautta pitää jatkossakin olla bussiyhteys!

      Poista
  13. Uudessa linjasuunnitelmassa jää reitti kokonaan pois Leppäkorven perältä. Miten tämä on mahdollista, että palvelua heikennetään entisestään. Hinnat nousevat ja palvelu huononeen. HSL rautaa !!!!!!!!! Yksityisautoilu kunniaan, laajemmat parkkipaikat Korson aseman lähelle, kiitos.

    VastaaPoista
  14. Kuulumme Korso-Koivukylän palvelualueeseen vaikka asumme Lahdentien "väärällä" puolella.Linja 71 siirto Vanhalle Lahdentielle...Mites täältä Laurintien alkupäästä lapset kulkevat Päiväkummun kouluun,vanhemmat juna-asemalle tai Peijaksen sairaalaan??

    VastaaPoista
  15. Asun Länsimäessä ja ainoa suora yhteys Peijaksen sairaalaan on juuri tuo 87. Länsimäki- Rajakylä- Vaarala- alueella asuu myös paljon vanhuksia joten linjan reittimuutos hankaloittaa suuresti kun huonokuntoisten pitää sitten kävellä Peijaksen jyrkkä mäki ylös. Joten toivon että jatkossakin tuo 87 kiertää Peijaksen kautta.

    VastaaPoista
  16. Havukosken ja Koivukylän koululle ei mene Rekolasta yhtään bussia. Ennen meni 70, mutta ei sekään enää. Rekolassa asuville oppilaille on kauhean vaikeaa kävellä talvisin lumessa, vaatisimme 70 takaisin entiselle linjalleen, kiitos!!

    VastaaPoista
  17. Nikinmäestä ei pääse jos tämä suunnitelma toteutuu kuin Korson asemalle ja sieltä eteenpäin. Jos 73 lopetaan ja 71 Tikkurilaan loppuu Nikinmäen läpi kulkevana, niin ei kaupunkisuunnittelu ole ajantasalla. Nikinmäki on kasvava alue ja tänne rakennetaan paljon. Viikonloppuisin kävelymatkaa bussiin tulee helposti 1- 2 km, työmatkalaiselle aika paljon. Mukana voi olla lastenvaunut ja pari ostoskassia. Jos bussiliikenne loppuu Nikinmäen läpi se tarkoittaa myös ettei katuja aurata koska ei ole 1 luokan katu. Suunnittelijat voisivat näyttää miten kaupungin laidalla asuvat myös huomioidaan. Miten yhteys yyteen kehärataa, ei ole huomioitu ollenkaan. ´Rata rakennetaan ainostaan radanvarrella asuville ja eihän se ollut tarkoitus. Liityntäliikenne piti olla hyvä ja tiheä vuoroista.Mitä lähempänä asutaan alueen keskuksia sitä enemmän on suoria linjoja.Laidoilla asuvat eivät pääse mihinkään suoraan vaan aina on linjat suunniteltu kierroslinjoiksi. Luulisi olevan toisinpäin. Tälläinen suunnitelma ei vastaa Nikinmäen asukkaiden tarpeita

    VastaaPoista
  18. Ruskeasannan bussilinjat heikkenevät rajusti, mikäli 613 lakkautetaan ja 623 jatkossa on _ainoa_ Laaksotietä menevä bussi. 63:n reittimuutosta en ymmärrä, sillä Tuusulantietä menee kyllä autoja, mutta Laaksotien varsi jää surkealle käytölle. Aluetta halkovalta keskeiseltä linjalta vietäisiin liikenne alueen toiseen reunaan, johon tulee rajusti matkaa.

    Kehärata ei korvaa sellaisten tarvetta, joiden pitää päästä välille, vaan siihen on ollut nyt hyvä optio seutulinja 613. Palvelut heikentyvät huomattavasti. Suorat seutulinjat keskustaan ja linjan 63 nykyinen reitti säilytettävä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täysin samaa mieltä edellisen kanssa! Molemmille busseille, 613 ja 623 on tarvetta, johan sen näkee tupaten täynnä olevista busseista! Mihin 623 jatkuu Ruskeasannasta eteenpäin? Kiertää Viertolan, Pitäjän kirkon ym.? Matka-aika lisääntyy huomattavasti nykyisestä. Kaikki eivät matkusta Helsingin keskustaan, vaan on tarve vaihtaa SEUTUBUSSISTA esim. ratikkaan Sörnäisissä. On lisäksi pakko olla vaihtoehto junalle, koska taas kerran on nähty junaliikenteen aikataulujen surkeus.

      Poista
    2. Allekirjoitan edelliset. 613 on ollut suora ja nopea yhteys keskustan suuntaan ja tulee säilyttää sekä työmatkalaisten että opiskelijoiden takia! 63 reittimuutosta Ruskeasannan kohdalla en myöskään ymmärrä.

      Poista
  19. Linja 730 säilytettävä Leppäkorpeen asti!

    Leppäkorpi on Vantaan reuna-alueita yhdessä Nikinmäen kanssa, mutta siihen nähden linjalla 730 on mielestäni ollut hyvin matkustajia jo täältä reunoilta. Ei voi olettaa suunnittelussa, että reuna-alueella bussilinjan käyttö on yhtä suurta kuin keskuksissa.

    Kuka haluaa mennä bussilla Korsoon kun juna on paljon nopeampi. Sen sijaan kotiovelle yhdellä bussilla on jo voittava valinta, vaikka kestäisikin lähes puolet kauemmin.

    Meillä on kasvamassa kolme bussilinjojen käyttäjää eikä palvelut varmasti tule paranemaan jos niitä nyt karsitaan. Ja kuten Nikinmäkeen, myös Leppäkorven reunamille rakennetaan koko ajan lisää.

    En voi hyväksyä, että linja 730 jää Korsoon, minne jo nyt pääsee monella eri yhteydellä. Toisin kuin Leppäkorpeen ja Pohjois-Nikinmäkeen. Kaikki Lumoon tänään tämä kertomaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä suunnitelma jättää Pohjois-Nikinmäen täydelliseen mottiin! Kaikki kulkijat eivät ole ala-asteen tai yläasteen oppilaita. TOisen asteen oppilaitoksiin jatketaan Korsosta Busseilla ja junalla, ja todella käsittämätöntä, että lukiolaiset ja ammattiopiskelijat joutuisivat pidentämään koulupäiväänsä pyörimällä jokaisen kyläkoulun kautta.

      Työssäkäyville ja opiskeijoille tarvitaan SUORA yhteys Leppäkorven kautta Korson asemalle ja päin vastoin: Korsosta suora linja Pohjois-Nikinmäkeen. Nykyinen 730 reitti on palvellut juuri tuota asiaa.

      SUORA linja KORSOON on siis välttämätön, jotta myös Pohjois-Nikinmäkeläisillä nuorilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet valita toisen asteen oppilaitokseksi jokin muu kuin se ainoa, joka sijaitsee Korsossa (eli Lumon lukio). Sama bussi voisi jatkaa myös Helsinkiin, niin nuoriso voisi myöhään illallakin päästä eism. Helsingistä turvallisesti kotiin. Tämä palvelisi myös yhdellä bussilinjalla Helsinkiin haluavia.

      Lisäksi kannattaa huomata, että jo nyt Pohjois-Nikinmäestä tulee aamulla kyytiin 75 kiertolinjalle niin paljon koululaisia (tänään laskin pelkästään yhdeltä pysäkiltä yli 15 oppilasta), että busseja pitäisi ajaa samaan aikaan useampi puskurissa kiinni, jos mukaan pitäisi ahtautua myös nykyisen 730:n käyttäjät.Ja huom. alue laajenee edelleen.

      Nyt ehdotetun suunnitelman toteutuessa aikuiset voivat siirtyä omiin autoihinsa, mutta valitettavasti nuorisolla ei ole tätä mahdollisuutta.

      Alakoululaisille linjat erikseen!

      Poista
    2. Jos 730 päättyy Korsoon, tarvitaan todellakin suora linja Korsosta Leppäkorven kautta Pohjois-Nikinmäkeen. Linja 75 ei ole vastaus tähän tarpeeseen, sillä se "koululaislinja" kiertää tähän suoraan yhteystarkoitukseen nähden liian monta koulua ja paikkaa ja kestää liian kauan ollakseen suora yhteys Korsoon. Nykyinen 730 on toiminut varsinkin aamuisin syöttölinjana junalle. Moni P-Nikinmäen ja Leppäkorven matkustaja jää aamuisin Korsossa juna-asemalle. Ja koska niin P-Nikinmäki kuin Leppäkorpikin ovat kasvavia asuinalueita, yhteyksiä ja syöttöliikennettä mm. Korsoon pitää parantaa edelleen, ei heikentää.

      Poista
  20. Hyviä ja relevantteja kommentteja Pohjois-Nikinmäen ja Leppäkorven osalta. Syöttölinja P-Nikinmäestä Korsoon on OLTAVA. Mieluiten sellainen linja joka lähtee Korsosta Leppäkorven kautta Nikinmäkien kautta suoraan Lahden motarille ja Helsinkiin ja toisin päin. Matka-aika Helsinkiin P-Nikinmäestä max. 40 minuuttia, kokonaismatkaa-aika 55-60 min.

    Linja 75 ei korvaa syöttöliikennettä Korsoon. Perheellisillä on muutakin tekemistä iltaisin/aamuisin kuin istua busseissa ja junissa matkalla kotiin/töihin tuntikaupalla.

    Tämänhetkinen 730 ei palvele P-Nikinmäkeä työmatkaliikenteessä (muuta kuin junalle mentäessä), koska matka kestää niin turkasen kauan! Tähän olisi hyvä keksiä joku toinen ratkaisu (esim. alussa esittänäni). Linjan olisi hyvä kulkea Keski- ja Etelä-Nikinmäen kautta, koska siellä sijaitsee hoitopaikat ja koulu.

    Nikinmäet ovat vahvasti kasvavia alueita, jotka tarvitsevat hyvät yhteydet.

    VastaaPoista
  21. Etenkin Pohjois-Nikinmäki ja tuleva Keski-Nikinmäki ovat todella vahvasti kasvavia alueita. Aika erikoinen ratkaisu motittaa asukkaat siten että ainoa keino päästä junalle on joko koulujen kautta kiertelevä linja tai 742 joka sitten jurnuttaakin Helsinkiin alun toista tuntia. Voisiko ajatella niin rohkeasti että Pohjois-Nikinmäestä kulkisi ihan oikeasti toimiva syöttöliikenne junalle? Tai että bussin 75 vuoroväli olisi ruuhka-aikaan 10-15min.

    VastaaPoista
  22. Linja 742 Pohjois-Nikinmäestä Helsinkiin, vuoroväli kerran tunnissa ei ruuhka-aikana riitä. Samoin linjalla on tarpeen päästä Helsingistä P-Nikinmäkeen perjantaisin ja lauantaisin vielä klo 00.00 jälkeenkin, vaikkapa niin kuin 730 nykyisin, eli viimeinen lähtö Helsingistä klo 01.30.

    VastaaPoista
  23. Nikinmäki: Linja 75
    Yleisötilaisuudessa mainittiin, että 75 reittiä ehkä supistetaan Etelä-Nikinmäessä tekemään vain pieni lenkki.
    Tämä on kuitenkin ainoa linja, jolla oppilaat pääsee Korson Ruusuvuoren ylä-asteelle. Nykyisin he pääsevät sinne linjalla 71, mutta sehän aiotaan kääntää Leppäkorven suuntaan. On väärin, että heiltä viedään koulukyyti!!! Heidän koulumatkansa on yli 5 km ja he kulkevat koulun antamalla koululaislipulla. JÄTTÄKÄÄ SE 75 VAAN KIERTÄMÄÄN MYÖS ETELÄ-NIKINMÄEN LENKKI! Sehän ei vaikuta mihinkään mitenkään!!

    VastaaPoista
  24. Olen täsmälleen samaa mieltä kuin toinen anonyymi, että "linja 742 Pohjois-Nikinmäestä Helsinkiin, vuoroväli kerran tunnissa ei ruuhka-aikana riitä. Samoin linjalla on tarpeen päästä Helsingistä P-Nikinmäkeen perjantaisin ja lauantaisin vielä klo 00.00 jälkeenkin, vaikkapa niin kuin 730 nykyisin, eli viimeinen lähtö Helsingistä klo 01.30." Mikä on sekin aika aikainen viimeiseksi vuoroksi.

    Millään junalla ei pääse enää yöllä P-Nikinmäkeen, koska liityntäliikennettä ei ole.

    Ja toinen juttu, että nytkään 742 ei kulje päästä päähän tunnissa, kuten aikataulu väittää. Onko se ihan palvelutason mukaista, että se 30 km matka Helsingistä P-Nikinmäkeen kestää n. 1 h 20 min? On sitten kai. Nythän se kestää 730:lla "vain" 1 h.

    Toivottavasti alueelle muuttavat lukevat tämän, ettei tule sitten yllätyksiä, ja tule maksettua asunnoista alueen palvelutasoon nähden pikkuisen liikaa.
    Voi olla vaikea kuvitella nimittäin, että vaikka alue on Vanhan Lahdentien vieressä, se ei tarkoitakaan, että siitä busseja menisi kovinkaan paljon.

    Lisää vuoroja 738K:lle sitten vaan, huomattavasti lisää...

    VastaaPoista
  25. LINJA 77 Päiväkummun ja koivukylän aseman välillä tulee säilyttää nykyisenä. Linja palvelee Päiväkumpu-Havukosken asukkaita päivittäisissä kauppareissuissa, samoin koivukylän terveysasema, sosiaalikeskus ja vanhusten palvelukeskus ovat paremmin nykyisen reitin varrella. Peijaksetiellä kulkee jo nyt monta bussia. Nykyinen reitti palvelee huomattavasti suurempaa määrää asukkaita, kun nyt tehty uusi reittisuunnitelma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uusi linjan 77:n suunnitelma palvelee työmatkalaisia paremmin. Turha kiertely ja nopeampi syöttö junalle lyhentää työmatkaa huomattavasti päivittäin linjaa käyttävälle. Nopeampi vuoroväli 20min. on edistystä.

      Poista
  26. LINJA 75
    Hei, huomioikaa tosiaan, että sillä täytyy oppilaiden päästä myös etelä-nikinmäestä Ruusuvuoren ylä-asteelle, koska 71 ei enää sinne vie! Joku sanoi, että sen reittiä aiotaan typistää? jostain? syystä. Ei tiennyt sanoa miksi.

    VastaaPoista
  27. LINJA 731
    Suora yhteys Korsosta Helsinkiin tulee ehdottomasti säilyttää, ainakin ruuhka-aikana, jottei tarvitse siirtyä oman auton käyttöön. 731 on nytkin aamuisin usein aivan täynnä ja moni joutuu seisomaan koko matkan. Linja 731N Helsingistä klo 15.25 lähtevä ei pysy juuri koskaan aikataulussa eikä siihen voi luottaa, että ehtisi hakemaan lapsen ajoissa päiväkodista. Yli 2 tuntia päivässä työmatkoihin n. 25 km:n matkalla on liikaa!

    Se on positiivista, että 633K olisi peruslinja.

    VastaaPoista
  28. Nimim. Metsola - Kauniainen28. tammikuuta 2012 klo 16.48

    HSL, lisätkää linjastolistaan myös lähijunaliikenne ja karttaan asemat selkeästi - kuuluu vastuutontillenne linjastosuunnitelmaa esiteltäessa. Ehdottomasti myös tiedot lähijunien vuoroväleistä ja miten uusi Kehärata vaikuttaa niihin. Tarvittaessa heti VR:kin mukaan antamaan vastauksia.

    Parannusehdotuksia linjaston kehittämiseen, jotta työ- ym. päivittäismatkustus ei venyttäisi arkipäivää kohtuuttomasti, vaan mm. työelämässäkin jaksettaisiin paremmin ja pidempään. Itse kuljen väliä Metsola - Kauniainen arkisin - vain 36 km, mutta 1,5 h/suunta!!! 2 junalla ja 1 - 2 bussilla (2 jos hyvin käy, muuten kävellen 1 km)

    -Linjan 75 vuoroväli tiheämmäksi: 15 - 20 min. Syöttöliikenne Metsolantieltä Korsoon täsmälliseksi - nykyään (73M ja 742) sitä ei käytännössä katsoen ole.

    -Nopeampi junayhteys Korso - Helsinki. Esim. Korso-Koivukylä-Tikkurila-Pasila-Hki.

    -Linjan 633 uusi reitti on aika hyvä, mutta vuoroväli tiheämmäksi: 15 - 20 min.

    -Suora yhteys Korso - Jumbo.

    -Suora bussiyhteys Helsingistä Hämeentietä ja Lahdenväylää pitkin Korsoon, Murmelikujan ja Metsolantien kautta.

    -Suora yhteys Korso - Martinlaakso myös viikonloppuisin ja iltaisin

    VastaaPoista
  29. Olisiko liian villiä toivoa Pohjois-Nikinmäkeen OIKEASTI palvelevaa yhteyttä Helsinkiin (alle 50 min.)? Siis sellaista, joka kulkisi ruuhka-aikaan 30min välein, muutoin kerran tunnissa myös viikonloppuisín ja myöhään? Vai onko Sotungin/Hakunilan kieppi välttämätön lukion takia? Tarpeeksi matkustajia linja voisi kerätä kolmesta Nikinmäestä (pohjois-keski-etelä). Uskoisin matkustajia riittävän, jos matka-aika pysyy kohtuullisena. Tämänhetkinen suunnitelma 742:sen suhteen ontuu juuri matka-ajan kohdalla, palvelee siis vain näennäisesti, mutta ei ole (ainakaan työmatkaan) todellinen vaihtoehto Pohjois-Nikinmäkeläisille.

    VastaaPoista
  30. Miten Jokivarresta pääsee viikonloppuisin Korsoon? Nyt pääsee linjalla 742 (ou jee, siis kerran tunnissa), mutta ilmeisesti se ei jatkossa kulje Jokivarren kautta vaan menee Pohjois-Nikinmäkeen. Kyllähän tuon 2.5 km vielä itse kävelee, mutta lasten kanssa se ei tunnu kivalta. Jokivarresta Helsinkiin päin olen tähän asti kulkenut myös bussilla 742, mutta jatkossa sitten jollain muulla, kun tuo Pohjois-Nikinmäkeen ajaa.

    VastaaPoista
  31. Miten on mahdollista että poistetaan kasvavalta kaupungin osalta Nikinmäeltä kokonaan bussiliikenne. Jos Nikinmäen läpi oleva liikenne loppuu niin autoilu lisääntyy pakostakin. En ymmärrä mitä suunnittelijat ajattelevat. Sama jos Katajanokkalaisilta otetaan ratikka pois ja lähin pysäkki suurkirkko tai Lauttasaaressa Länsiväylä. Eivät kaikki jaksa kävellä 1,5 km aamuin illoin. Tervetuloa tutustumaan.

    VastaaPoista
  32. 973 PÄIVÄKUMMMUSTA KORSON KAUTTA KERAVALLE
    Linja erittäin tarpeellinen Stainerkoulun oppilaille. Aikataulut pitäisi paremmin sovittaa koulun alkamis- ja lopetusaikoihin. Päättäsin säilyminen päiväkummussa erittäin tärkeää!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 973-bussin käyttäjänä olen samaa mieltä. Päättärin säilyttäminen Päiväkummun kääntöpaikalla on tärkeää jatkossakin. Bussia käytetään Koivukylän terveysaseman ja juna-aseman sekä kirjaston, Peijaksen sairaalan, Korson ja Keravan yhteyksien takia erittäin paljon.

      Poista
    2. Samaa mieltä. Jollakin värkillä on päästävä Etelä-Päiväkummusta suoraan Korsoon ja siitä nykyisin 973 kulkevaa reittiä eteenpäin. Miten pienet steinerkoululaiset vaihtavat bussia? Älkää taas sekoittako koko palettia.

      Poista
  33. Havukoskelle ja Koiukylään pitäisi mennä bussi rekolasta! 54 menee, mutta joku tunnin välein!

    VastaaPoista
  34. 70 bussi takaisin vanhalle linjalleen!

    VastaaPoista
  35. 54 bussin pitäisi kulkea useammin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin tuosta suunnitelmasta katsottuna linjat 52, 53 ja 54 lopetetaan kokonaan. Kaikki varmaan kulkee suunnittelijoiden mukaan junalla Kehä3:n varrelle. Valitettavasti sinne ei junalla pääse.
      Aivan ääliömäistä suunnittelua huonontaen kaikinpuolin julkisella kulkemisen yhteyksiä. Samoin kävi, kun 4-raide avattiin. Ei kaikki ihmiset pääse junalla töihin/kouluun. Silloin vaihdoin omaan autoon, kun mahdollisuudet julkisen käyttöön muuttuivat mahdottomaksi.Tämä uusi suunnitelmakaan ei mahdollista siirtymistä julkisiin, vaikka kuinka haluaisin olla ympäristöystävällinen.

      Poista
    2. Ristiliikenne on yleensäkin ongelma.

      "Stadissa" asiaan on puuttuttu (500-sarjan dösät), mutta Vantaalla ei.

      Ei se pisararata niitä ongelmia selvitä, vaan keskelle jää iso alue; puhumattakaan Itä-Vantaa - Espoo yhteyksistä.

      Poista
  36. Kehäradan varjolla Ruskeasannan Laaksotien matkustajilta on poistettu linja 613 Helsinkiin ja siirretty linja 63 Simonkyläntielle ja vähennetty puolet vuoroista ruuhka-aikoina. Nykyäänkin ko. bussit ovat aivan täynnä. Tuskinpa matkustajat alkavat käyttää Kehäradan junia, koska Ruskeasannan asemaa ei rakenneta eikä Leinelään ole bussiyhteyttä. Mikä logiikka tässä nyt sitten on??

    VastaaPoista
  37. Simonkylään ja Malminiityyn ei busseilla ei enään pääse Sörnäisistä. Miksi hankaloitetaan työläisten työmatkaliikennettä. Yritetäänkö ihmiset saada kulkemaan omilla autoillaan ja olemaan käyttämättä julkista liikennettä. Pitäisi päättäjien ja suunnittelijoiden hiukkasen miettiä kuinka päästä sujusti ja liikoja aikoja käyttämättä töihin

    VastaaPoista
  38. Huomasin että bussin 71 reitti aiotaan siirtää pois perinteiseltä Rekolan kautta kulkevalta reitiltä. Tätä ei saa missään tapauksessa tapahtua, vaan päin vastoin bussin 71 vuoroja pitäisi Laurintien kautta lisätä. Muutoinhan esim. Pekankujan pysäkiltä ei enää pääsisi millään bussilla suoraan kaupungin keskustaan Tikkurilaan eikä Koivukylän asemalle (toimii myös ainoana SYÖTTÖLINJANA täältä lähimmälle mahdolliselle JUNA-ASEMALLE kun Rekolan aseman alikulkua ei ole vieläkään rakennettu. Jos olisi rakennettu, saisimme suoran bussiyhteyden Rekolan aseman sivutse Peijaksen sairaalaan. Pekankujan pysäkkien ympäristössä asuu paljon asukkaita (esim vanhuksia ja nuoria lapsiperheitäkin), joille on tärkeätä saada jäämään suora bussiyhteys kaupungin keskustaan ja Koivukyläänkin (esim. terveyskeskus, neuvola, kaupat) ja suoran yhteyden Pekankujalta myös Peijaksen sairaalaan. Pekankujan pysäkille tullaan myös Pirjontieltä saakka Katrintietä pitkin, Tuulantien ja Katrintien mäestä, Eevantien ympäristöstä ynnä muualta. Aivan kummallinen on ehdotus siirtää tämä bussi kulkemaan Hanabolentien kautta, koska käytännössä Hanabolentien itäpuolihan on paljolti joenvarren viheraluetta, ja Rekolan asutuksen keskipiste on nimenomaan Laurintien ympäristössä eikä suinkaan Hanabolentien ympäristössä, ja Hanabolentietä kulkee myös bussilinja 77. Bussilinja 71 on lisäksi suunniteltu kulkemaan Hanabolentielle Peijaksentietä pitkin, vaikka Peijaksentiellä kulkee monia muitakin bussilinjoja, mutta Laurintietä nykyisinkin vain tämän bussin 71 lisäksi Korsoon menevä, harvoin kulkeva 730.

    VastaaPoista
  39. Kysymys HSL:lle. Miksi 734 pyörii edelleen Hiekaharjun kautta. Mihin katosi suora linja Päiväkummusta Lahdenväylää kaupunkiin. Louhoksen tekijän piti tehdä tie tätä varten ja suunnitelma linjalle oli jo valmis ? Kuka poisti tämän jo sovitun järjestelyn. Missä on luvattu tieyhteys Koivukylänväylälle Peijaksentieltä ?

    VastaaPoista
  40. Linja 71 palautettava Nikinmäessä Korennontien ja Lukkitien kautta kulkevaksi sillai miten se nyt kulkee.
    Miten tässä muuten enää pääsee Peijaksen sairaalaan tai Korson terveysasemalle tai Koivukylän kuntoutukseen.
    Meitän on Nikinmäessä aika paljon bussinkäyttäjiä jotka uusien reittisuunnitelmien jälkeen joutuvat kävelemään n.1-1,5km lähimmälle bussipysäkille.
    Taitaa olla oman auton osto edessä jos uudet reittisuunnitelmat toteutuvat.

    Linja 75 joka korvaa linjan 73 pitäis myös kulkea viikonloppuisin sillai että Korson asemalta OLIS JUNAYHTEYS HELSINKIIN KOHTUULISEN AJAN KULUESSA (5-8 min). Tällähetkellä ainoastaan Linja 71 kulkee viikonloppuisin (molempiin suuntiin päsee n.10min.sisällä jonka jälkeen melkein tunnin odotus seraavaan bussiin, eikö näitä saa kukemaan puolentunnin välein ).

    Linja 742 kulkemaan Nikinmäessä Korennontien ja Lukkitien kautta niin se palvelis kaikkia Nikinmäkeläisiä tasaväkisemmin!( ajoaika ei siitä paljoakaan pitenisi mutta lisää matkustajia sen sijaan tulisi ja yhteydet Helsinkiin paranisi).Vaihtoetisesti vois 731N kulkea Sipoontieltä Lukkitien ja Korennontien kautta mikä lyhentäisi Nikinmäkeäisten matkaaikaa Helsinkiin n.20min ( nykyisen tunnin sijasta (Lahdesta pääsee junalla nopeammin Helsingin keskustaan uin Vantaan Nikinmäestä!))

    VastaaPoista
  41. SUUNNITTELIJAT MENKÄÄ TUKHOLMAAN TUTUSTUMAAN MITEN LÄHIÖIDEN SYÖTTÖLIIKENNE RAITEILLE( tunnelbana(eli metro) ja lähijunat) HOIDETAAN JA TOTEUTTAKAA MEILLE MEITÄ PALVELEVIA YHTEYKSIÄ. MEHÄN PALKKANNE MAKSAMME!
    VAADIMME KAIKILLE ASUKKAILLE PAREMPIA JA PAREMMIN SUUNNITELTUJA BUSSI/RAIDE YHTEYKSIÄ YMPÄRI VUOROKAUDEN!

    VastaaPoista
  42. ja junat kun ei korvaa busseja (miten kävikään, kun tuli Keravan kapunkirata...?) koska täällä HSL-alueelle ei ole tiheää raideliikenneverkkoa, joka kulkisi monien tärkeiden paikkojen kautta, joten on melko turhaa kehittää pelkkää syöttöliikennettä asemille (joka ei edes toimi nykyään, kun meidän "rakas" junaoperaattori takkuaa usein ja vaihdot on huonosti suuniteltu). Joten siis kehittäisin edelleen koko seudun alueita yhdistävää bussiliikennettä huontamatta mistään alueelta yhteyksiä. Toki myös yhteyksiä omiin lähipalveluihin tulee kehitää. Tuleva runko/poikittaislinjat on hyvä alku, mutta nekin toteutetaan liian myöhään. Ja selkeyttäisin enemmän vaihtoja kulkuvälineestä toisiin. Junaopraattorin vaiho myös olisi ehkä paikallaan,jos linjastoa aijotte suunitelman mukaisesti kehitellä? Noh tämä ei liity enää korso-koivukukylä-suunitelmiin mitenkään, mutta näin linjastoa kannattaisi ehkä kehitellä?

    VastaaPoista
  43. Mikkola ja Maarukanmetsä aiotaan näköjään unohtaan kokonaan. Vanha 70 suora linja takaisin Tikkurilaan. Eikä 54 saa loppua kokonaan. Se on tärkeä Vantaan poikittaislinja työmatkalaisille Myyrmäkeen aamulla ja illalla takaisin. 731 ruuhkalinjat ajamaan takaisin moottoritietä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. Maarukanmetsää ei ilmeisesti ole suunnittelijoiden kartoissa kuin nimenä. Linja 54 ilmeisesti lopetetaan kokonaan eikä sille tule mitään korvaavaa vuoroa. Lnjan 70 pitää jatkossakin kulkea Maarukanmetsään ja Maarukanmetsästä, missä asuu paljon ihmisiä. En ymmärrä, miksi linja 70, joka varsinkin aamuisin on täynnä aiotaan lopettaa. Lapsen vieminen ja hakeminen Korsoon hoitoon hankaloituu todella linjan 70 lopettamisen myötä. Jatkan Korsosta Kartanonkoskelle töihin. Hankaloitumista lisää se, että linja 731N ja 71 menevät ainakin tällä hetkellä muutaman minuutin välein peräkkäin. Omituista suunnittelua!!

      Poista
  44. Miten Nikinmäkeläiset kulkevat tulevaisuudessa viikonloppuisin Korsoon ja Tikkurilaan?Nykyään busseja menee vkonloppuisin kerran tunnissa, ja ainoa linja on 71. 731N kulkee Vanhaa Lahdentietä, mutta sinne on melkoinen matka.. . Miksi Nikinmäen liikenneyhteyksiä huononnetaan entisestään? Kulkeeko 75 tulevaisuudessa myös lauantaisin ja sunnuntaisin, vähintään tunnin välein? 731N:n vuorojen lisääminen on mahtavaa, Helsinkiin päin kulkeminen helpottuu!

    VastaaPoista
  45. Miksi linjat 52, 53 ja 54 eivät ole mainittuna? Jos ne säilyvät ennallaan tai jos niitä harkitaan poistettavaksi, se pitäisi sanoa selkeästi! Linja 54 on aivan välttämätön, koska sille ei ole Päiväkummusta Tikkurilaan muuta vaihtoehtoa kuin oma auto.

    VastaaPoista
  46. Edelleen kuulutan parempaa ristiliikennettä.

    Jokin 5X muutettaisiin puolittain 5x0 bussiksi, joka kulkisi esim. Korsosta Asolanväylää Tikkurilan asemalle, josta Kehä III - Martinlaakso (tai Myyrmäki) - Vihdintie - Konala - Kehä I - Leppävaara (- Otaniemi - Tapiola).

    Opiskelijat olisivat iso käyttöryhmä suoraan, mutta parantuneet yhteydet loisivat myös esim. työmatkalaisia Espooseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielestäni tässä on tutkimisen aihetta. Poikittaisliikennesuunnitelmassa linjat 519 ja 520 ollaan yhdistämässä linjaksi 519. Siten tuossa katsellessa "kehä 3:n tason" poikittaisliikennettä, jossa kulkevat mm. linjat 530, 535 ja 540, niin tuo 52:n perusrunko voisi tarjota seudullisempaa poikittaisliikennettä esim. linjana 520.

      Tosin miten sen tulisi kulkea Rekolan jälkeen Koillis-Vantaalla, vaatisi tarkempia suunnitelmia (esim. vaihtoehdot Korso, Mikkola vaiko Päiväkumpu). Helpompaa on toki kehittää sitä tutusta linjasta (Korso).

      Tuon loppupään (Otaniemi - Tapiola) hoitaa jo nykyinen jokeri 550. Sen sijaan loppu voisi olla jotain ehdottamasi kaltaista Martinlaaksosta tai Myyrmäestä (52:n nykyinen päättäri) Leppävaaraan. Jotta se olisi kilpailukykyisempi, olisi syytä tarkastella esim. linjastoa välipysäkkien osalta esim. linjan 550 tavoin, jossa ei pysähdytä jokaisella pysäkillä, mikä on ollut 550:lla toimiva ratkaisu.

      HSL:n laajennettua Sipooseen, tulee miettiä, voisiko linjasta tulla sellainen, joka kulkisi Sipooseen saakka Rekola - Mikkola - Nikinmäki -suunnilta, jolloin samalla etsittäisiin ratkaisuja em. alueiden linjastohaasteisiin, mitä esim. tässäkin blogissa on tullut esille moneen kertaan. Tokin poikittaisliikennesuunnitelmassa mainitaan, että suunniteltu Vantaan jokeri perustuu 62 + 52 linjapariin, jolloin se kilpailisi siinä, onko suunta Koillis- vai Kaakkois-Vantaalle. Linjan 62 (Mellunmäki - Tikkurila) kuormitukset vaikuttavat varsin suurille, joten olisi syytä nähdä, mikä tilanne olisi tuonne Koillis-Vantaalle ja mahdollisesti Sipooseen.

      Toisessa Jokeri 3:n suunnitelmassa tosin mainitaan, että jokeri 3 (linja 580) korvaisi linjoja 62 + 55 + 57). En ole varma, onko mikä suunnitelmista tuorein, jolloin jos tuo Jokeri 3:n jälkimmäinen vaihtoehto on toteutumassa, voisi 52:n olla sellainen, että siitä saisi Sipoo - Nikinmäki - Rekola - Aviapolis - Myyrmäki - Konala - Leppävaara -tyylisen linjan.

      Linjalle 56 (poikittaislinja) Helsingissä saatiin perustamiseen käytetyksi suurten kaupunkien joukkoliikennetukea, jolloin jokin tuollainen Sipoon, Vantaan, Helsingin ja Espoon yhdistävä runkolinjamaisempi poikittaislinja olisi hyvin perusteltu kohde myös resurssien hankkimisen näkökulmasta.

      Kaipaan itsekin alueelle tällaista "ristiliikennettä", joka yhdistää pääradan ja Turun radan kaavailluilla B/C -vyöhykkeillä. Se tukisi laajemmin poikittaisliikennettä ja henkilöautoliikenteen kanssa paremmin kilpailevia runkolinja-ajattelua. Edelleen kehärahan valmistuessa on edelleen tarve suoriin poikittaisyhteyksiin eri alueiden välillä, jolloin HSL:n jäsenkuntia laajemmin yhdistävä linja olisi hyvinkin perustellumpi.

      Poista
  47. Bussi 70 on ollut erittäin toimiva mikkolalaisille! Joustava matka Korson terveysasemalle, Korson keskustaan, Peijakseen sekä Tikkkurilaan. Linja säilytettävä ehdottomasti entisellään! Mikäli bussi 71 ainoa, jolla pääsee Mikkolasta Tikkurilaan, on otettava oma auto käyttön.

    Bussi 731 säilytettävä ehdottomasti ruuhka-aikoina entisellä moottiritien reitillä!! Järjetöntä ajaa jo Mikkolasta täyteen ahdetulla bussilla vielä Vanhan Lahdentien kautta!! Päivisin voi ajan kuluksi harrastaa 731N maaseutukierroksia ken tahtoo...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bussi 731:n reitti pysyköön moottoritiellä ikuisesti! Sitä varten moottoritie on keksitty, että sitä pitkin pääsee nopeasti Korsosta Helsinkiin.

      Itse menen Sörnäisiin. Matka sinne kestää moottoritietä Korson asemalta 30-40min. N-vuorolla vähintään 50 min. Jo nyt olen vihainen, kun aamuvuorot 6.56 ja 7.31 ovat N-vuoroja. Ainoastaan 7.16 vuoro on ihana nopea vuoro, mutta sillä ei tarvittaessa ehdi töihin klo 8:ksi, koska Sörnäisten vankilan pysäkiltä töihin on vielä 10 min. kävelymatka. Joskus olen lähtenyt Korsosta 7.16 vuorolla ja työkaverini aiemmalla 6.56 N-vuorolla - ja bussit ovat samaan aikaan tulleet vankilan pysäkille!

      Ruuhka-aikojen ulkopuolellakin 731:ssä usein seisotaan. Ruuhka-aikoina ihan varmasti. Kiertoajelulle vanhaa Lahdentietä ei halua kukaan. Ruuhka-aikohin myös lisää 731 moottoritie-vuoroja.

      Poista
    2. Ehdottomasti 731:sen suorat moottoritievuorot on säilytettävä ja päin vastoin lisättävä niitä. Nykyisin esim Korsosta 7.46 lähtevä vuoro on aina tupaten täynnä. Usein olemme Sörnäisissä samaan aikaan 15 min aiemmin lähteneen N-vuoron kanssa. Tuo on paljon, kun muutenkin pitkähköön matkaan tulee 15 min lisää suuntaansa. Ko suorat moottoritievuorot ovat kyllä paikkansa ansanneet. Tehkää matkujamäärämittaus ruuhkabusseissa, niin havaitsette tarpeen lisätä suoria vuoroja. Suunnittelua on se, että yritetään parantaa matkustussujuvuutta niin, että ihmiset viitsisivät jättää autot kotiin ja näin saataisiin ruuhkaisten moottoriteiden liikenne sujuvammaksi. Nyt tehtävät 731-linjan muutokset ohjaavat asiakasvirtaa oman auton käyttäjiksi hidastamalla yhteyksiä Helsinkiin.

      Poista
  48. Linja 77 toimii hyvin nyt ja uusi suunnitelma näyttää myös hyvältä. Ainoa mitä toivoisin lisää, olisi että kyseinen linja kulkisi myös VIIKONLOPPUISIN!! Nyt koivukylänväylää pitkin ei kulje viikonloppuisin mitään linjaa, jolla pääsisi Ilolasta Koivukylään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uusi suunnitelma linjalle 77 on erittäin hyvä. Hyvä jos se vielä kulkisi myös viikonloppuisin.

      Poista
  49. Haluisin ehdottomasti 77 kulkemaan myös viikonloppuisin eli la/su. Nyt liikkuminen on todella hankalaa.

    VastaaPoista
  50. Mielestäni linja 77 kulkee nykyisin muuten hyvin mutta toivoisin että Koivukylän väylää kulkisi joku bussilinja myös viikonloppuisin.
    Nykyisin Ilolasta Koivukylään ei pääse millään linjalla vaan pitää kiertää Tikkurilan kautta.
    Ihmiset tarvitsevat julkisia kulkuneuvoja MYÖS VIIKONLOPPUISIN!!!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uusi suunnitelma on kyllä parempi kuin nykyinen. Toimii paremmin syöttölinjana. Kiitos suunnittelijat :)

      Poista
  51. Nuo ehdotetut muutokset ovat hyviä.
    Olisiko mahdollista saada kulkemaan linja 87 vanhaa reittiään pitkin Leppäkorven kautta? Ko. alueelta on suuri tarve liittymäliikenteelle Korsoon.
    Tuon "Leppäkorven lenkin" säilyttäminen 87:n reitillä tuskin aiheuttaisi kovinkaan suurta pidennystä matka-aikaan ja mahdollistaisi laajan ihmisjoukon siirtymisen kätevästi Korson asemalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi hyvä, jos 87 kulkisi vanhaa reittiään Leppäkorvessa.

      Poista
    2. Pääseehän linjalla 71 Leppäkorvesta Korsoon (ajaa 87:n vanhaa reittiä) 20 min. välein.

      Poista
    3. Linjalla 87 pääsee myös Mellunmäkeen, vanha reitti Leppäkorvessa on hyvä.

      Poista
  52. Uusi suunnitelma 731N-vuorojen lisäämisestä on LOISTAVA!! KIITOS!!

    VastaaPoista
  53. Linja-autolinjaa 71 koskevan uuden esityksen mukaan linjan reitti muuttuisi siten, että auton tullessa Päiväkummusta Rekolan puolelle linja siirtyisi ajamaan Hanabölentietä Havukoskelle Peijaksentielle ja siitä Koivukylän aseman vierestä Peijaksen sairaalaan ja edelleen Tikkurilaan. Havukoskelta rautatieasemalle ja Peijaksen sairaalaan pääsee hyvin muillakin autoilla, mutta Rekolan asukkaille linja 71 on ainoa autoyhteys Peijaksen sairaalaan ja Foibeen, kun linja 72 ei uudessa suunnitelmassa enää edes käy Peijaksessa. Paitsi varsinaisia sairaalakäyntejä niin toki ihmisillä on asiaa esim. Koivukylän alueen laboratiorion puolelle, joka nimenomaan sijaitsee Peijaksen sairaalan yhteydessä. Varsinkin vanhemmilla ihmisillä on sinne ihan säännöllisesti asiaa, mutta tarvitsevat sitä kaikki rekolalaisetkin ainakin joskus. Ja kun Rekola on vanha asutusalue, niin monilla autottomilla on sukulaisia ja tuttavia myös Peijaksen vieressä Foibessa. Linja 71 on vuosikymmeniä vienyt meidät Peijakseen ja sen puoleen esim Tikkurilaankin, joten linjan on kuljettava edelleen keskeltä Rekolan asutusta reittiä Laurintie-Rekolantie. Muutoinkaan Rekolan asutusta halkaisevaa Laurintietä ei saa jättää kokonaan ilman yhteyttä kaupungin keskustaan Tikkurilaan ja Koivukylään, jossa on myös alueen terveysasema ja vanhusten palvelut. Ja sen puoleen aulueen neuvolakin.

    VastaaPoista
  54. Linja 63 ei tulisi jatkossa kulkemaan Ilolan päässä lainkaan siellä, missä ihmiset asuvat tai ovat töissä. Koulun, kaupan, päiväkotien, teollisuusalueen kulmilta ei pääsisi enää lainkaan Tikkurilaan bussilla eivätkä ihmiset Tikkurilan suunnasta Ilolaan töihin. Leinelän asemalle on kuitenkin aikamoinen matka. Ja kuitenkin Ilolaan rakennetaan koko ajan lisää taloja ja muuttaa lisää ihmisiä. Mikä järki tässä on? Linjan 63 reitti olisi pidettävä ehdottomasti Ilolan päässä samana kuin nykyisin. Ei mitään järkeä laittaa bussilinjaa kiertämään kaikki ne alueet, joissa ihmiset asuvat ja pakottaa ihmiset joko kävelemään kilometritolkulla pysäkille tai kulkemaan omalla autolla. Eikä kaikilla edes ole mahdollisuutta oman auton käyttöön, Ilolassa asuu aika paljon mm. lapsia ja nuoria, jotka kulkevat bussilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 63 tärkeä Ilolassa asuville ja säilytettävä ennallaan. Lapset ja nuoret pääsevät Tikkurilaan, ja tietysti myös aikuiset, ja siitä pääsee myös jatkamaan junalla / bussilla eri puolille Vantaata. Yhteys koivukylän asemalle tai Leinelästä junaan hyppääminen ei korvaa sitä mitenkään.

      Jos 623 siirtyy pois Malminiitystä, voisi se kiertää Ilolan lenkin (kuten nykyinen 63 tai 77) jolloin se palvelisi loistavasti Ilolan asukkaita.

      Poista
    2. Linja 63 entinen reitti on ehdottomasti säilytettävä jotta Ilolan pohjoisosista pääsee Tikkurilaan suoraaan. Ei ole mitään mieltä laittaa reittiä kiertämään sieltä missä on vähiten asutusta. Nythän esim. Taikapuistoon rakkennetaan yhä lisää asuntoja jolloin nämä ja ns vanhan Ilolan asukkaat jäävät pussiin ilman suoraa yhteyttä Tikkurilaan ja sieltä edelleen junalla Helsinkiin. Koululaisia on paljon ja työmatkalaisia tämän vanhan reitin varrelta ja bussit aina täynnä. On vastuutonta laittaa ihmiset taivaltamaan pitkien matkojen päähän pysäkeille niinikään pitää ottaa huomioon myös asujaimiston ikääntyvät asukkaat . Tämän uudistuksen tarkoitus ei liene lisätä kuitenkaan yksityisautoilua joka siihen kyllä näillä järjestelyillä johtaa. Samoin linja 613 tulee säilyttää- se on suora linja Helsinkiin ja matkan varrelle Tuusulantietä jonne suuntautuu paljon työmatkaliikennettä täältä. Sinne ei junalla pääse. Tämä muutos Ilolan näkökulmasta näyttäytyy perin suunnittelemattomalta ja sellaiselta että asujaimiston tarpeisiin ei olla tutustuttu. Ei palvele meitä täällä asuvia vaan heikentää kulkumahdollisuuuksia oleellisesti. Nykyaikainen liikennesuunnittelu ei voi olla näin metsään mennyttä. Hyvät julkiset kulkuyhteydet ovat ensiarvoisia kun ajatellaan esim muuttohoukuttimia jollekin alueelle.

      Poista
    3. Olen täysin samaa mieltä! Tämä olisi ehdottoman tärkeää! Ennen kuin 63 ja 613 alkoivat liikkua Kylmäojalle saakka oli se ongelma, että osalla Ilolan/Kylmäojan asukkailla oli ihan liian pitkä matka pysäkille. Nytkö se ongelma tuodaan takaisin? Käsittämätöntä. Nykyisellään 63 ja 613 reitit ovat juuri hyvät.

      Poista
  55. Linjan 623 tulisi edelleen liikennöidä Malminiityn sekä Simonkylän kautta. Vai onko tarkoitus, että ko. alueen työmatkalaiset muuttavat muualle tai siirtyvät omien autojen käyttöön työmatkaliikenteessä? Ei uuden asuinalueen (Leinelä) liikennöintiin satsaaminen voi tarkoittaa sitä, että se tehdään jo olemassa olevien alueiden kustannuksella.

    VastaaPoista
  56. Siis mitä H*#Ä*¤/&)/#Ä! Täältä (ilolasta) on niin ku turha toivo päästä töihin tikkurilaan enää mitenkään! Siis mikä mahtavuus ku pääsen töihin 63 max. vartti ja nyt pitäs sit ruveta matkustaa 2 bussilla tai 2 bussilla ja 1:llä junalla! Ja sit viel poikaset jotka joutuu 5 luokalla vaihtaa simonkylän kouluun niin joutuisi edelleen 2 bussilla kulkemaan! Mihin hukku se aikaisempi PAREMPI suunnitelma mikä piti aloittaa viime syksynä 65 bussille ja 63:kin kulki ihan tätä nykyistä OMAA reittiä! Kyllä nyt alkaa ärräpäitä lentämään niin jumalattoman paljon! Ja punaista näkyy! Siis kaikki vaikeutuu treenit havishallilla,tikkurilan kentillä ja hensingin skolenissa (613), töihin ja kouluun meno! HUOH! Taidanpa sittenkin ruveta suunnittelee sitä ajokortin ajamista ja sit vaikka 200e romun ostamista millä pääsee tarvittavan ku ei enää palvella! Eli suomeks sanottuna tosta teiän junaradasta ei ole kuin haittaa meille normi asukkaille!!!!!

    VastaaPoista
  57. Julkista liikennettä pitää kehittää, jotta yksityisautoilu vähenee ihmisten omasta tahdosta. Näillä päätöksillä saavutetaan juuri päin vastainen vaikutus.

    Kyllä niitä vuorojen vähentämisiä ehtii miettiä sitten, jos huomataan, että ihmiset siirtyvät käyttämään junaa.

    VastaaPoista
  58. Kysymys kuuluu 'Kenelle nämä uudet reittisuunnitelmat on parempia kuin vanhat?!' Ilolan perälle on rakennettu uusi asuinalue(Taikametsäkö se on). Ilolassa on koulu, 2 päiväkotia, kauppa ja ABC:kin joissa kaikissa on varmasti muitakin kuin Ilolalaisia työntekijöitä. Ilolan koulu on niin pieni kasvaneelle ja yhä kasvavalle asuinalueelle, ettei oppilaat mahdu opiskelemaan siinä kuin 4:teen vuosiluokkaan asti. Kaikissa näissä ryhmissä on varmasti paljon sujuvasta bussiliikenteestä riippuvaisia ihmisiä. Jos tuleva 63:n reitti aikoo kiertää koko Ilolan, niin mitenkä täältä sitten pois päästään. Pistetäänkö nämä lapset, jotka joutuu kesken ala-asteen vaihtamaan Simonkylän yläasteelle, kävelemään kovillakin pakkasilla kouluun kuin ei bussilla pääse? Että jos tulevaisuudessa ainoa Ilolalaisia hyödyttävä bussilinja todella on 77, niin sen reittiä täytyy muuttaa vielä enemmän ihmisiä hyödyttäväksi ja yksi bussi tunnissa ei todellakaan tule riittämään siinä vaiheessa. Vaikka tämä uusi rata niin hyödyllinen onkin, niin ei se sentään joka paikkaan vie...se on kuitenkin melko suora. Meneekö tämä tilanne nyt siihen, että joka talouteen tarvitaan lisää autoja, että jokainen pääsee liikkumaan määränpäähänsä ilman suurempaa elämän hankaloituista(jos ei ruuhkia lasketa) ja bussit ajelee sitten penkit tyjinä turhilla reiteillään? Ilolan nimenkin voi sitä myöten sitten muuttaa vaikka 'Murheenkryyniksi'.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katoppas huvikseen 77 suunniteltu vuoroväli näin alkuun...

      Poista
  59. Toivottavasti tämä luonnos ei ole lopullisesti lukkoonlyöty, niin hätäsesti se näyttäs olevan tehty. 731N:stä perusreitti, mutta ruuhka-aikoina kulkisi moottoritietä vaikka 731z-vuorot.

    VastaaPoista
  60. En missään tapauksessa halua, että ko.linja lopetetaan!!

    VastaaPoista
  61. Ilolan bussilinjaa 63 käyttävät aamupäivin lapset (koululaiset), pienten lasten äidit rattaineen, eläkeläiset ja autottomat. Kaikilla kansalaislla on oikeus sujuvaan liikkumiseen ilman vaihtoja, palvelut kuuluu ihan kaikille. Ed. mainitut ryhmät kärsivät tästä reittiuudistuksesta kaikkein eniten. Kaikkien lasten vanhemmat eivät pysty kuljettamaan lapsiaan kouluun, mutta 2-3 kilometrin matka on liian pitkä pienelle koululaiselle esim. 20 asteen pakkasessa!
    Lisäksi Ilolaan kulkee tikkurilasta päin ihmisiä töihin, mikäli työmatkat pitenevät ja kulkeminen hankaloituu vaihtavat he varmaankin töihin , joihinpääsee helpomminkin. Surkea uudistus, toivottavasti ei toteudu !!!

    VastaaPoista
  62. Aivan järjetön suunnitelma muuttaa Ilolan bussilinja 63! Alueelle muuttaa jatkuvasti perheitä joiden täytyy päästä julkisilla kulkuneuvoilla Tikkurilaan palveluiden äärelle ja Simonkylään kouluun. Se, että tällaista hanketta viedään eteenpäin, osoittaa päättäjien ylenkatseesta tavallisen ihmisen elämää kohtaan. Onko niin, että Ilolaan halutaan vain perheitä joilla on varaa pitää omaa autoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, ja odotetaan ilmeisesti että perheessä on kaksi autoa ja ainakin toisella vanhemmalla on varaa olla kotona ja kuljettaa lapsia kouluun ja sieltä pois? Miten muuten oletetaan 10-vuotiaiden selviytyvän keskellä talvea 20-asteen pakkasissa Ilolasta Simonkylän koululle? Kesällä sentään pääsee pyörällä.

      Aivan käsittämätöntä että tämä 63 linjaehdotus on ikinä edes nähnyt päivänvalon!

      Poista
  63. Linjan 63 muuttaminen siten, että se ei kulkisi enää läheltäkään Ilolan koulua, päiväkotia ja keskeisiä asuinalueita on täysin järjetöntä! Parin kilometrin matka lähimmälle bussi- tai juna-asemalle on liikaa.

    VastaaPoista
  64. Linja 63 ei vaan voi lakkauttaa tai siirtää ilolan alueelta.. täysin järjetöntä!! tosiaan tällä hetkelläkin kahdella bussilla ilola-hiekkaharju kestää sen tunnin verran, entäpä kun lähin pysäkki sijaitsisi jatkossa parin kilsan päässä niin lapsilla mitkä ilolasta simppariin siirtyy kestäisi melkein kaksi tuntia per suunta matka talvisin!! Tälläkö koetetaan saada ihmiset vähentämään autoilua ja säästämään luontoa, päinvastoin, saastemäärät tulee kasvamaan roimasti ja myös töistä/kouluista myöhästelyt yleistyvät ja aiheuttavat seuraavan ongelman. LINJAA 63 EI SAA LAKKAUTTAA!!!

    VastaaPoista
  65. Kenen etua on palvelevinaan linjan 63 muutos? Ilolan alueelta ei siis jatkossa pääsisi bussilla muualle kuin Koivukylään, kun Tikkurilaan (ja sen keskeisiin palveluihin) päästäkseen olisi tehtävä vaihto? Ilolan alueella asuu myös paljon lapsia ja nuoria, jotka kulkevat bussilla kouluun luokille 4-9 ja harrastuksiin, minkä lisäksi Tikkurila on keskeinen jatkoyhteyspaikka monilla työmatkalaisille. Nykyiselläänkin osa busseista ajetaan N-tunnuksella, jolloin reitti kulkee Vanhan Tuusulantien kautta, mutta aika vähäinen on sieltä matkustavien määrä, kun taas Ilolan koulun ohi kulkevalla reitillä matkustaa paljon ihmisiä.

    Olisi mielenkiintoista nähdä jonkinlaisia perusteluja tälle muutokselle, sillä on aika vaikea löytää mitään järkisyitä tällaiseen typeryyteen. Olisiko näin, että jonkun suunnitteluryhmän jäsenen lapsien pitäisi päästä kulkemaan Vanhan Tuusulantien varresta Tikkurilan suuntaan..?

    VastaaPoista
  66. Onko mahdoton ajatus, että linja 63 kulkisi nykyistä reittiään Koivukylän väylälle, ja siitä Malminiityn kautta Tikkurilaan? Simonkylän koulu on tämän alueen lasten koulu 5-6 luokilla, jolloin koululaisten kulku kouluihinsa helpottuisi eikä Ilolan perukoilta tarvitse kävellä 2 km joko Vanhan Tuusulanväylän varteen tai Leinelän juna-asemalle. Koululaisia uusi junarata ei muutoinkaan palvele.

    Linja 613 palvelee monia työmatkalaisia, jotka eivät suinkaan matkusta Helsingin Rautatieasemalle asti, vaan monet vaihtavat Kehä 1:n kohdalla bussia. Jos 613 lakkautetaan ja 623:n ajatellaan korvaavan työmatkaliikennettä, mikä mahtaa olla 623:n arvioitu matka-aika???

    JOS 613 lakkautetaan, onko mahdoton ajatus että 633 koukkaisi Ilolan läpi 613:n nykyistä reittiä? Palvelisi työmatkalaisia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä idea pistää 633 bussi koukkaammaan Ilolan kautta. Se voisi kulkea nykyistä reittiä Laaksotietäpitkin Ruskeasannan kautta takaisin Vanhalla Tuusulan tielle. Tämä kyllä edellyttäisi lisää bussejakin, sillä nykyisin 633 on täynnä sen saavuttua Kylmäojan risteyksen kohdalle.

      63 bussilinja pitää säilyttää ennalllaan ja lisätä toinen 2008 - 2013 linjastosuunnitelmassa esitetty 65 ja 66, joiden piti autta Ilolasta koululaisten kulua Simonkylän kouluun. Simonkallion kouluun kulkee myös Ilolasta koululaisia ja näitä varten säilyttäsin tuo 63 bussin.

      Poista
  67. Linjan 63 suunnitellussa muutoksessa ei ole mitään järkeä!

    Ilolassa ei ole mm. hammashoitolaa, neuvolaa, terveysasemaa jne., vaan ko. palvelut sijaitsevat Tikkurilassa, kuten monet muutkin palvelut. Suunnitelman toteutuessa esimerkiksi neuvolaan pitäisi matkustaa yhden suoran bussilinjan sijaan esim. bussi-juna-yhdistelmällä. Herää kysymys, että onkohan tämän taustalla suurempi suunnitelma (jota on joskus vilauteltu), eli onko tarkoitus siirtää edellä mainitut palvelut Koivukylään ja samalla "ohjata" Ilolan asukkaat asioimaan Koivukylän kaupoissa?

    Vaunujen kanssa kulkevana voin kokemuksesta sanoa, että usein mm. klo 9-12 välillä kulkevien "kuuskolmosten" kaksi vaunupaikkaa tulevat täyteen jo heti linjan alkupäässä (välillä lähtöpysäkki-Ilolan koulu), eli tarvetta on!

    Oma SUURI lukunsa ovat myös kouluun, harrastuksiin ja muuhun vapaa-ajanviettoon kulkevat lapset ja nuoret, sekä työmatkojaan taittavat aikuiset. Simonkallion koulu ja aika moni harrastuspaikka (mm. jäähalli, uimahalli, Opistotalo) sijaitsee linjan 63 nykyisen reitin varrella ja Tikkurila on jatkoyhteyksien kannalta keskeinen vaihtoasema sekä busseihin, että juniin. Kuinka on tarkoitus kulkea Simonkylän kouluun, jossa opiskelevat peruskoulun luokat 5-9?

    Haluaisin kysyä, että kenen idea on ollut siirtää 63:n kaikki vuorot kulkemaan Vanhan Tuusulantien kautta Ilolan sijaan? Kenen etua tämä palvelee? Kokemukseni mukaan Tuusulantieltä kyytiin tulevia palvelemaan on aivan hyvin riittänyt linja 63N.

    Toivottavasti tässä on kyse vaan inhimillisestä virheestä, joka pikapuoliin oikaistaan.

    VastaaPoista
  68. Jos ja kun linja 613 lopetetaan, mikä vaihtoehtoinen linja palvelee työmatkalaisia ja koululaisia, jotka vaihtavat bussia esimerkiksi Kehä I:n kohdalla (jatkoyhteys Kehä Ykköstä pitkin kulkeviin busseihin) tai Maunula/Oulukylä-liittymän kohdalla (jatkoyhteys mm. Jokerilinjalle 550)? Todella moni työmatkalainen matkustaa 613:lla myös Vallilaan (mm. OP:n ja Nordean isot toimipisteet) ja Sörnäisten metroasemalle (jatkoyhteydet metrolla itään ja länteen) - mikä vaihtoehto palvelee jatkossa? Bussit ovat usein työmatka-aikaan tupaten täynnä, joten käyttäjistä ei pitäisi olla pulaa!

    Lisäksi 613K:lla ja 613N:llä on päässyt myös Jumboon, eli jos suunnitelma toteutuu, niin tämän(kin) loistavan mahdollisuuden voi jatkossa unohtaa...

    Lopettamisen sijaan toivon, että 613 alkaisi liikennöidä jopa viikonloppuisin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin samaa mieltä. Vuorotyöntekijöille viikonloppusin on todella vaikeaa päästä töihin jo nyt vaikka 613 onkin "aktiivinen". Joten viikonloppuisin toimivaa liikennettä eikä 1,5-2 h meno ja tulomatkoja.

      Poista
  69. Linjan 63 reittimuutos ja 613 lakkauttaminen ovat todellisia aivopieruja molemmat!

    VastaaPoista
  70. Linja 731
    Linjalla 731 säilytettävä nopeampi moottoritiereitti ruuhka-aikoina. 731 vuorot on tupaten täynnä ruuhka-aikaan, sillä 731N Korsosta Helsinkiin kestää lähes tunnin. Kun pidetään myös nopeampi reitti, niin vuorovälit mahdollista pitää kohtuullisina 10-15 min välein ruuhka-aikaan ja saadaan bussit nopeammin takaisin reitille. Työmatkalla ei ole päivittäin aikaa tehdä kiertoajelua pitkin Vantaata.

    Korsosta myös nopea reitti Tikkurilaan Asoväylään pitkin Uimahallin ohi. Urheilupuistossa on paljon aikuisia ja lapsia harrastajina. Jos matkaan ei menisi bussilla melkein tunti suuntaansa, voisi Tikkurilaankin kulkea mieluummin bussilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri samaa mieltä!

      Linjan 70 suunniteltu muutos on aivan älytön. Jos linja nyt pitää katkaista, voisiko sen tilalle tulla Mikkolasta (tai vaikka Nikinmäestäkin asti) Korson aseman kautta suora linja Tikkurilaan? Tästä pääsisi halutessaan myös junalle. Näin nykyinen 70 saisi aivan rauhassa siirtyä pyörimään Koivukylään, missä se pörrää jo nyt tunnin verran, ja Sipoon rajoiltakin pääsisi Tikkurilaan säädyllisessä ajassa ja suora(hko)a reittiä.

      Poista
  71. Käsittämätöntä suunnittelua. Yhteyksiä Korson alueelta Helsikiin nykyisin huononnetaan, joka kerta, kun tehdään uusi suunnitelma.Ennen 731 meni pääosi moottoritietä ja busseja kulki jopa useammin. Yhteydet olivat tosi hyvät ja sujuvat. Lähtöjä on vähennetty ja isoin osa ja tulevaisuudessa kaikki bussit laitettasiin kiertämään Vanhan Lahdentien kautta. Olettko lainkaan tutkinut, mistä matkustajat pääosin tulevat? Ruuhkabussit, erityisesti moottoritietä pitkin menevät, lähtevät Maarukka/Mikkolan jälkeen lähes täysinä. Jopa nniin täysinä, että vuoroja tulisi lisätä. On jo turvallisuuskysymys, mukavudesta puhumattakaan, kun ihmiset seisovat bussissa koko pitkähkön matkan Helsinkiin. Ottakaa nyt järki käteen ja tutkailkaa suunnitelmia 731:sen osalta uudelleen. Nyt tehtävät muutokset, jolla kaikki bussit laitetaan kiertämään, on järjetön. Matkustusaika kasvaa noin 15 minuutilla/suunta. Kuitenkin ainakin 4/5 osa matkustajista tulee jo Korso- Mikkola-Maarukka-alueelta. Älkää pakottako meitä auton käyttäjiksi jo ennestäänkin täydelle moottoritielle. Korsosta on varmaankin Vantaan alueelta lähes pisin matka Helsinkiin - matka-aikaa ei tule enää pidentää. Linja 731 ja erityisesti suorat vuorot, on ansainnut paikkansa, sillä suurin osa tuolla bussilla töihin/opiskelemaan menevistä matkustajista on vaihtunut Hakaniemeen saavuttaessa eli matkustajat jäävät Viikkiin, Kumpulaan, Sörkkään jne reitin varrelle.

    VastaaPoista
  72. Ilolan alue kasvaa koko ajan, mutta julkinen kulkeminen supistuu ennestään. En kannata 63 bussin reitin muutosta, en myöskään bussi 613 lopettamista!! Haluaisin niiden lisäksi linjan, mikä menisi Ilolasta Peijakseen. Tällä hetkellä, mikäli viikonloppuna pitää olla klo:07 Peijaksessa, matkaan menee 70min, ja reitti menee Ilola-Tikkurila, Tikkurilan juna-asema-Peijas.. Matkaa kuitenkin vain 3km.
    Moni lapsi kulkee Simonkalliossa koulussa Ilolasta, nyt heidänkin kulkeminen hankaloituu, koska bussia ei mene. On liikaa vaadittu, että vanhemmat vievät ja hakevat päivittäin koulusta.
    En haluaisi mainostaa Ilolaa niin, että sieltä ei pääse julkisilla minnekään, ilman omaa autoa.
    Ottakaa järki käteen.

    VastaaPoista
  73. Linja 731 on ehdottomasti säilytettävä. Tänäänkin klo.7.46 Korsosta lähtevä bussi oli niin täynnä, että useampi joutui seisomaan. Kovin montaa ihmistä ei yleensä tule edes kyytiin Vanhan Lahdentien varrelta. Onko tätä oikeasti mietitty kunnolla ollenkaan?

    VastaaPoista
  74. No nyt on kyllä Vierumäkeläiset unohdettu kokonaan jos 71:n ja 633:n linjojen muutos toteutetaan. Pitääkö Vierumäestä kävellä Korsoon juna-asemalle??? Kyllä syöttöliikenteen pitää toimia!!! Come on... Käyttäkää vähän järkeä!!! Ja linja 633 on ehdottomasti säilytettävä - se on ainoa suora bussiliikenneyhteys kaupunkiin Vierumäen asukkaille, vaikka nytkin saa jo puolet matkasta seisoa kaupunkiin mennessä. Eli matkustajia riittää! Ja 71 tulee säilyttää syöttöliikenteeseen ja lisätä vuoroja, varsinkin viikonloppuisin! Meitä Vierumäkeläisiä "sorsitaan" aina!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 75 tulee suunnitelman mukaan tänne Vierumäkeen, mutta liian harvalla vuorovälillä (30 min). oisko muuten ideaa, kun 633 siirtyy korson kautta kulkevaksi, niin vierumäkeen päättyisi joku seutulinja? Vaihtaa myös voi 75:sta 633:seen korsossa, kunhan vaihto on suunniteltu! Pitäisi kait onnistua, kun liikennevaloetuudet (myöhästymiset vaihtoyhteysiin vähenevät) on tulossa kaikkiin HSL:n alueen linjoille, kun matkakorttijärjestelmä uusitaan. (Eli ne etuudet integroidaan siihen)

      Poista
  75. Leppäkorven perukoilta, päivää!

    Linja 71: ihan ok.

    Linja 87: pidettävä entinen reitti, oikaisu Leppäkorventietä maauimalan kohdalta ei säästä juurikaan aikaa, mutta jättää palvelematta monta matkustajaa.

    Linja 730:päätepysäkki edelleen P-Nikinmäessä, mutta tämäkin bussi kulkisi Kontiotien kautta "Leppäkorven lenkin".

    VastaaPoista
  76. Ilolasta: 613 ja 63 linja ovat todella tärkeitä linjoja, eikä niitä saisi ottaa meiltä pois. Nykyiset reitit toimivat myös hyvin ja kuten sanottu Ilola senkun vaan kasvaa, joten asiakkaitakin riittää. 613 linja on aamuisin tupaten täynnä eikä istumaankaan aina pääse.

    VastaaPoista
  77. Erinomainen asia, kun uuden suunnitelman mukaan Koivukylän asemalta kohti Koivukylän koulua suuntaavat bussit kulkevat nimenomaan Koivukylän puistotien alikulun ja Kytötien kautta. Nimittäin monet kauempana asemalta asuvat käyttävät näitä busseja syöttölinjoina junalta kotiin tultaessa. Ja nyt on paljon helpompaa kun kaikki bussit lähtevät tietyltä pysäkiltä. Viime vuosina junasta syöttölinjalle menevillä on tuottanut ongelmia, kun eräät bussit ovat kulkeneet Koivukylän puistotien alikulun ja eräät taas Peijaksentien alikulun kautta, ja on ollut vaikea tietää kummalle pysäkille junasta pitäisi lähteä päästäkseen ensimmäiseksi lähtevään bussiin. Peijaksentien pysäkit ovat muutoinkin epämiellyttävän kaukana asemalta syöttömatkustajien kannalta katsoen. Kotoa aseman suuntaan bussilla tultaessa tilanne on ollut pikkuisen helpompi.

    VastaaPoista
  78. Bussilinja 63 on säilytettävä nykyisellään. Se on ainoa reitti koululaisille Tikkurilaan. Myös työmatkalinja 613 Helsinkiin opn säilytettävä. 613 on aamuisin hyvin usein täynnä.

    VastaaPoista
  79. Linjan 63 alkupään siirto tuntuu järjettömältä. Miksi siirtää bussi kulkemaan reittiä, joka palvelee vain murto-osaa alueen asukkaista?

    Ilolan koulun oppilasta monet kulkevat harrastuksiin Tikkurilaan. Heille on taattava turvallinen ja suora yhteys koulun ja kodin läheltä harrastuspaikoille (mm. Tikkurilan urheilupuisto sekä kulttuurikeskus Orvokki). Nykyinen 63 on ollut erinomainen yhteys lasten ja nuorten kannalta.

    Ilolan ja Kylmäojan yläkoululaiset tarvitsevat suoran bussiyhteyden Simonkylän koululle. Nykyiset ja uudet suunnitelman mukaiset bussireitit eivät kannusta nuoria julkisen liikenteen käyttöön. Tämä lisää yksityisautoilua alueella vanhempien kuljettaessa lapsia kouluun.

    Kylmäojan alueen yhteyksiä Helsinkiin ei tule heikentää ennen kuin Ruskeasannan asema saadaan käyttöön.

    VastaaPoista
  80. Linjaa 613 ei saa lakkauttaa ja linjan 63 reitti on säilytettävä! Ilolan asukkailla pitää olla edes nämä vähäiset julkiset yhteydet.

    VastaaPoista
  81. - Ilolasta/Kylmäojasta 20 minuutin vuoriväli Leinelän asemalle ei ole riittävä, varsinkaan ruuhka-aikoina.

    - Jos linjan 63 reittiä muutetaan kuten suunnitelmasta, vaatii Tikkurilaan meno Ilolasta/Kylmäojasta vaihdon.

    - Jos linja 613 lakkautetaan, voisi linja 633 reitti kulkea Ilolan/Kylmäojan kautta.

    VastaaPoista
  82. Olen samaan mieltä kuin moni muu edellä, Ilolan ja Kylmäojan yläkoululaiset tarvitsevat suoran bussiyhteyden Simonkylän koululle.Linjan 63 suunniteltu reittimuutos hankaloittaa koululaisten kulkemista Simonkylän kouluun entisestään kuin myös harrastuksiin Simonkallion koululle, Tikkurilan urheiluistoon, Tikkurilan kirjastoon jne.

    VastaaPoista
  83. 63:n reittiä ei pidä muuttaa kulkemaan vanhan Tuusulantien reitille, Epinkoskentien alueelta ei sitten pääse vaihtamatta Simonkallion ja Peltolan koululle eikä myöskään Urheilupuiston alueelle.

    VastaaPoista
  84. Kun uusi junarata suunnitellaan ja tehdään sen varrelle asemia kuvitellaan että se on kaiken liikkumisen keskiössä, näin ei arkisessa elämässä kuitenkaan ole. Nyt mm Ilolan liikkuminen ohjataan sen mukaisesti muuttamalla aivan tarkoituksettomasti hyvin toimivaa 63 reittiä ja lopettamalla suora yhteys Helsinkiin 613. On monia syitä miksi juuri tarkoituksenmukainen ja kuntalaista palveleva bussiliikenne pitää myös olla olemassa. Näitä syitä ei olla kuunneltu. Olisi syytä , ennekuin linjojen reittejä aletaan muuttamaan, tutustua siihen miten ja miksi noita bussilinjoja käytetään ja kuinka paljon. Tälläsistä asukaslähtöistä selvityksistä ei voi olla kyse ainakaan linjan 63 reitttimuutoksen ja 613 lopetuspäätöksen kohdalla, 63 laitetaan kulkemaan Vanhaa Tuusulanietä jossa ei juurikaan ole asutusta ja pysäkkejä samassa mittakaavassa kuin Kivikkotien, Leikkitien ja Epinkoskentien jne... alueella josta nykyisellään bussi täyttyy koululaisista ,työmatkalaisista ja Tikkurilan virastoissa,kaupoissa ja terveyskeskuksessa jne kävijöistä. Millähän konstilla nämä asukkaat, lapset,nuoret,työssäkäyvät, kotiäidit rattaineen ja iäkkäät , saisivat Ilolan alueelta lähtiessään palvelunsa julkisen liikenteen avulla jatkossa vaivattomasti? Tarkoituksenmukaiset palvelut ,kuten julkinen liikenne, on suunniteltava asukaslähtöisesti ja asukkaita palvellen- se ei ole mielivaltaista muuttamista . Kyllä on sanottava että huonolta vaikuttaa nyt tämän muutoksen kohdalla- tälläiset laajat muutokset jotka koskevat suuria asukasmääriä tulee tehdä yhteistoiminnassa asujaimistojen kanssa ehdottomasti. Kuntalainen ei voi olla vain passiivinen vastaanottaja vaan nykyaikainen demokraattinen vaikuttaja. Ei pidä huonontaa jonkin oletuksen pohjalta jo hyvin toimivaa bussireittiä kuten 63 nyt on. Vantaa haluaa kasvattaa asukasmääriään ja rakentaa uusia asuinalueita jotka ovat kaukana Tikkurilasta ja vastaavista keskuksista, tällöin on myös huolehdittava siitä että monimuotoinen julkinen liikenne toimii kaikkine variaatioineen hyvin. Ei voida olettaa että jos liikkuminen asioimaan, työhön, kouluun jne on hankalaa ja monien vaihtojen ja pitkien pysäkkimatkojen päässä että se juurikaan houkuttelee alueelle muuttoon. Nyt päättäjiltä tarvitaan todella aitoa paneutumista ja vuoropuhelua asukkaiden kanssa mitä muutetaan ja millä perusteella. Liikenneyhteydethän ovat asukkaita varten eikä mikään itsetarkoitus. Lopuksi 63 vanha reitti pitää pitää ennallaan ja 613 linja säilyttää.

    VastaaPoista
  85. 731 on jo aivan täynnä Mikkolan jälkeen. Mitään järkeä ei ole siinä, että kaikki vuorot menisivät Vanhan Lahdentien kautta, jolloin matkanteko hidastuisi 20 minuuttia. Lisäksi kuitenkin vain muutamia henkilöitä otettaisiin mukaan. Matka kestää lisäksi lähes tunnin esim. Hakaniemeen 731N:llä jo nykyisinkin. En usko, että Korsosta menee niin paljon Hakkilaan töihin, että kannattaisi senkään puolesta ajaa joka kerta selvästi hitaampaa Vanhaa Lahdentietä.

    730 tilalle tulisi saada työmatkaliikennettä varten jokin suora yhteys Leppäkorvesta ja Metsolasta keskustaan. Riittäisi työpäivinä 6 vuoroa aamulla ja 6 vuoroa Helsingistä iltapäivällä esim. reittiä Pohjois-Nikinmäki -...-Leppäkorventie-Otavatie-Murmelikuja-Metsolantie-Norppatie-Sipoontie-Lahdenväylä (siis moottoritietä)- Kustaa Vaasantie ...-Rautatientori.

    VastaaPoista
  86. Hyvää uudistuksessa on esim. se, että 738 ajaisi jatkossa aina vanhaa 738K:n reittiä.

    VastaaPoista
  87. Ikäihmisten näkökulmaa: Koivukylän uusi vanhustenkeskus sijaitsee Koivukylän terveysaseman kupeessa, Karsikkokujalla. Liikennöinti terveysaseman pysäkille on keskeinen terveysasemalla, neuvolassa, fysioterapiassa ja vanhustenkeskuksessa asioiville. Vanhustenkeskuksen ikäihmisille suunnattu uusi kuntosali vetää myös seniori ikäisiä kuntosalikävijöitä, joista moni hyödyntää julkista liikennettä. Palvelulinjoissa voitaisiin huomioida myös seniori ikäisten tarvetta julkiselle liikenteelle.Tärkeä suunta on Korso-Tikkurila-Myyrmäki suunta, jotta suora yhteys ja itä ja länsi Vantaalle myös säilyy.

    VastaaPoista
  88. Vanhan Lahdentien yhteys 731N pelastaa Nikinmäen muuten surkeita yhteyksiä. Jos sitä ei olisi pitäisi 742 linjan vuoroja lisätä todella paljon, jos Nikinmäestä meinaa töihin tai kouluun bussilla. 731N vuorot pitäisi limittää paremmin 742 vuorojen kanssa.

    VastaaPoista
  89. Ei ole oikeudenmukaista asukkaita kohtaan, että linjalla 623 vuoroja lisätään huomattavasti, kun taas linja 613 aiotaan lopettaa.
    Linja 623 pitää kulkea myös Ilolan ja Kylmäojan kautta Tuusulantielle ja edelleen Ruskeasannalle.

    VastaaPoista
  90. Linja 63 aiotaan muuttaa siten, että se ei palvele Ilolan ja Kylmäojan pohjoisosan asukkaita. Tämä ei ole hyväksyttävää, koska koululaiset suuntaavat Tikkurilan suuntaan. Työpaikkoja on myös Tikkurilan alueella.
    Siis linja 63 on säilytettävä nykyisellään.

    VastaaPoista
  91. Linja 613 täytyy säilyttää, jos halutaan ihmisten käyttävän julkista liikennetta oman autoilun sijaan.

    VastaaPoista
  92. siis aivan ihmeellinen suunnitelma. Miten käy lasten harrastusten...he ovat kulkeneet tähän asti bussilla ja nyt pitää mennä bussipysäkille ties minne... Itselleni tuli juuri sairauden vuoksi autolla ajokielto ja linja 63 on minun pelastus. Kyllä elämä menee vieläkin vaikeammaksi. 63 ehdottamasti säilytettävä ja mikä niissä nykyisissä pysäkeissä on vikana? Mielestäni toimivat.

    VastaaPoista
  93. Ilossa ei ole julkisia palveluja joita pitää käyttää Tikkurilassa...Sinne täytyy olla vaivaton yhteys

    VastaaPoista
  94. 63 linjaa ei missään tapauksessa saa lopettaa. Yksi tärkeä syy Ilolaan muuttaessa oli, että täältä on toimivat julkisen liikenteen yhteydet mm. Tikkurilaan. Juurihan 63 linjaa muutettiin siten, että Ilolan perukoillakin on lähellä pysäkki. Ei se vaan käy, että sitten se otetaankin pois. Tämä on nopeasti kasvava alue, missä olisi paremminkin tarvetta saada lisää julkisia liikenneyhteyksiä lähelle! Noin 2km:n matka valmistuvalle junaradalle on aivan liian pitkä päivittäiseen käyttöön. Aivan kohtuutonta vaatia ihmisiä kävelemään kilometritolkulla tai vaihtamaan bussia esim. Tikkurilaan mentäessä! Tällaiset ratkaisut eivät kannusta "vihreään" toimintaan!! Tulevaisuus näyttää siltä, että pihat pitää täyttää autoilla, jotta kaikki perheenjäsenet pääsevät kulkemaan. Ja eniten kärsii lapset, joita kukaan ei ole kuskaamassa harrastuksiin. Nämä lapset jäävät kotia harrastusten sijaan :(

    VastaaPoista
  95. 77 menee Leinelän asemalle Ilolasta tiheällä vuorovälillä, siitä voi vaihtaa junaan jolla pääsee hetkessä Tikkurilaan, mikä siinä vaihdossa onsitten niiiiiin kamalaa? Luulis että linjaston käyttöönotossa huomioitaisiin juna-bussivaihdot? Toki tämä vaihto ei kaikkia palvele, jonka voksi 63:sta ei tulisi noin vaan muutella! Ja 63 palvelisi samalla vaihtoja vieroksuvia/ei Tikkurilaan menijöitä, mutta luulis että tuollaiset seikat otetaan Leinelän asemaa tehtäessä huomioon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihdossa on mm. se "kamalaa", että jos ei matkusta yksin, niin liikkuminen ei olekaan aina niin sutjakkaa, esim. vaunujen ja pienen taaperon kanssa tallustaessa. Se ei myöskään palvele lapsia, jotka kulkevat bussilla mm. tikkurilan uimahallille.

      Poista
  96. Ilolan alueelle on tosiaan tulossa vain lisää asukkaita, joten toimivat julkiset yhteydet ovat erittäin tärkeät. Lapset kulkevat varmasti mieluiten vain yhdellä bussilla Tikkurilaan vaihdon sijaan eli yhteys 63 olisi ensiarvoisen tärkeää säilyttää.

    VastaaPoista