keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Linjastosunnitelmaluonnoksen kommentointi käynnistyy tammikuun puolessa välissä

Korso-Koivukylä-alueen linjastosuunnitelman laatiminen on edennyt jo niin pitkälle, että linjastosuunnitelmaluonnoksen kommentointi käynnistyy pian, tammikuun puolessa välissä. Tätä ennen luonnokseen tehdään vielä viimeisiä tarkistuksia sekä lasketaan alustavia tunnuslukuja.

Linjastosuunnitelmaluonnos julkaistaan sähköisessä muodossa HSL:n internetsivuilla ja täällä blogissa kommentointia varten. Lisäksi paperinen aineisto on nähtävillä Korson yhteispalvelupisteessä. Korso-koivukylä-alueella linjastosuunnitelmaluonnosta esitellään myös kahdessa kaikille avoimessa asukastilaisuudessa. Asukastilaisuudet järjestetään erikseen Korsossa ja Koivukylässä.

Suunnitelmaluonnosta voi kommentoida usealla eri tavalla:
- internetissä palautelomakkeella sekä karttapalautejärjestelmän avulla
- yhteispalvelupisteessä palautelomakkeella
- kahdessa asukastilaisuudessa

Kommentoinnin käynnistymisestä ja suunnitelmaluonnoksen julkaisemisesta tietotetaan vielä lähempänä tarkemmin.

Jätä kommentti ja osallistu suunnitteluun!

18 kommenttia:

  1. Linja 71 reitti Nikinmäessä on merkitty kulkevaksi mm. Vuokkotietä. Vuokkotie on jo jonkin aikaa ollut päättyvä katu. Onko tuossa nyt virhe vai aiotaanko se avata taas.

    VastaaPoista
  2. Korso-Koivukylän linjastosuunnitelma 2014-2021
    Linja 71
    - suunnitelmassa esitetään muutettavaksi Sipoontieltä Sääskitien Vuokkotien kautta Lahden tielle (Vuokkotie on jo jonkin aikaa ollut päättyvä katu, tuskin sitä aiotaan avata läpikulkuliikenteelle), tarkoitetaan varmaan Ampiaisentietä

    - jos reitti muutetaan suunnitelman mukaiseksi, poistuu suurimmalta osalta etelä-nikinmäkeläisiä (ehkä 1500-2000 asukasta), hyvin palveleva suora yhteys Peijaksen sairaalaan ja hallinnolliseen keskukseen Tikkurilaan sekä ruotsinkielisilta koululaisilta yhteys Dickursby skolaniin

    - suunnitelman mukainen reitti Lahdentietä pitkin merkitsisi, että lähin pysäkki n. 1500-2000:lle asukkaalle on n. 0,5 – 1 km:n päässä. Pysäkeille Lahdentien länsipuolelle ei ole suojateitä ja Lahdentien ylittäminen on vilkkaan liikenteen takia vaarallista. Lisäksi Lahdentien varsi välillä Sipoontie-Laurintie on suurimmalta osalta asumatonta metsätaivalta.

    - reitin pitäisi kulkea etelä-Nikinmäessä kuten nykyisin Sääskitie-Perhotie-Lukkitie-Korennontie- Sääskitie-Vanha Porvoontie ja edelleen Laurintie, jolloin suurimmalle osalle etelä-nikinmäkeläisiä (ehkä 1500-2000 asukasta), säilyisi hyvin palveleva suora yhteys Peijaksen sairaalaan, hallinnolliseen keskukseen Tikkurilaan, Tikkurilan lukioon sekä ruotsinkieliseen Dickursby skolaniin

    VastaaPoista
  3. Korso-Koivukylän linjastosuunnitelma 2014-2021
    Linja 742
    - suunnitelmassa esitetään reitti kulkevaksi Siikatie-Pitkäsiima-Lahdentie. Kartan mukaan se jatkaisi sitten nykyistä reittiä Kimalaisentie- Sääskitie jne.
    Pitkänsiiman jatkeen (jatkeen nimi on Nikinmäentie) valmistumisen jälkeen Siikatie- Nikinmäentie- Sipoontie-Lahdentie ja kartan mukaan se jatkaisi sitten nykyistä reittiä Kimalaisentie- Sääskitie jne.

    - reitin pitäisi kulkea etelä-Nikinmäessä Nikinmäentie, Sipoontie-Sääskitie- Perhotie-Lukkitie- Korennontie-Sääskitie, jolloin se palvelisi pääosaa etelä-Nikinmäen asukkaista (n. 1500-2000 asukasta) suorana yhteytenä Helsinkiin, Hakunilan urheilupuistoon ja uimahallille ja koululaisille suorana yhteytenä Sotungin lukioon ja muihin kouluihin

    VastaaPoista
  4. Nöjet ja Byända pysäkeiltä ei ole minkäänlaista yhteyttä Peijaksen sairaalaan eikä Tikkurilaan. Linja 71 tulee säilyttää tältä osin ennallaan.

    VastaaPoista
  5. Joko taas olette linjan 730 kimpussa!
    Ei ole kauankaan aikaa kun linjaa muutettiin. Linja 730 tulee säilyttää nykyisellään, eli Pohj.Nikinmäki- LEPPÄKORPI- Korso- HELSINKI.
    Tuollaiseen linjamuutokseen pitää olla vahvat perusteet,
    mahtaakohan niitä olla?

    VastaaPoista
  6. Linjan 973:n päätepysäkki on luonnoksessa siirretty Havukoskelle. Vanha päätepysäkki Päiväkummussa palvelee kuitenkin hyvin Kuusijärveltä Sipoon korpeen lähteviä hiihtäjiä ja patikoijia. Kannatan Päiväkummun päätepysäkin säilyttämistä linjalla 973.
    SV

    VastaaPoista
  7. Miksi se on niin vaikeaa ottaa käyttöön hyväksi havaittu vuoden 2009 mukainen linja 72, jolloin pääsisimme ilman vaihtoa Peijaksen sairaalaan. Kyllä suunnittelijakin tulee kerran vanhaksi- se olisi hyvä muistaa. Jos muka aiotte säästää ajassa, niin linja 72 ajaisi Leinelän kautta Asolanväylälle, koukkaisi Peijaksessa ja jatkaisi Korson kautta Kulomäkeen. Oletteko tietoisia, että Peijaksessakin käy ihmisiä töissä, vaikka yritätte "työmatkalaisia palvella". Siltä se ei nyt näytä!

    VastaaPoista
  8. Linjan 77 aloittaessa jo pähkäilin miksei se käy Peijaksessa. No nyt joku muukin on sen älynnyt. Hyvä. Linjan 63 muutos, jos olen oikein ymmärtänyt, on tökerö huononnus (jos olen oikein ymmärtänyt). Sivuillanne olevia EPÄSELVIÄ KARTTOJA katsellessa käsitän että Laaksotie-Epinkoskentie-Leikkitie-alueella asuvat Tikkurilaan halutessaan joutuvat tekemään jossain vaihdon. Olenko ymmärtänyt oikein ettei Laaksotieltä pääse mitenkään Tikkurilaan suoraan. No minua tämä ei häiritse jos näin on mutta satoja muita. Ilolan alueen alkupään ihmisethän kuuluvat Tikkurilan terveysaseman piiriin. Koululaisia on paljon jotka menevät Tikkurilan suuntaan kouluun. Onneni on että olen vammainen ja saan ajella taksilla. Sekavalta näyttää, kuten aina!!!

    VastaaPoista
  9. Ruskeasannasta matkustaa koululaisia ja työssäkävijöitä Tuusulantien varteen ja pohjois-helsinkiin. Shellin(613,623,633) tai meirami-tien (623z) bussit ovat aamuisin ihan täysiä. Osa joutuu seisomaan. Nyt meinataan lopettaa suorat yhteydet helsinkiin. Ainoastaan 633 jäisi nykyisellä vuorovälillä. Tulppaanitien alkupäästä on turhan pitkä matka kävellä 15 min. ristipuron pysäkille, josta 623 uuden suunnitelman mukaan. Nykyinen matka-aika on 30-35 min. Säilyttäkää ja huomioikaa yhteyedet näiltä pysäkeiltä. 623 kulkemaan 623z:n reittiä.

    VastaaPoista
  10. 70 bussin pitäisi mennä taas havukoskeen ja koivukylään

    VastaaPoista
  11. Havukosken kouluun ei enään mene bussia!On todella vaikeaa mennä kouluun.

    VastaaPoista
  12. mun on tosi vaikeet mennä havukosken kouluun joka aamu ku ei mee bussii sinne rekolast

    VastaaPoista
  13. 54 pitäisi kulkea useammin!

    VastaaPoista
  14. Pohjois-Nikinmäen näkökulmasta tarpeita ovat:
    - Linja Helsinkiin, jonka matka-aika on alle 50 min.
    - Helsingin linjan vuoroväli vähintään 2 krt/h.
    - Helsingin linjan viimeiset lähdöt Helsingistä perjantaisin ja lauantaisin lähdettävä vielä klo 01-02 aikaan.
    - Työmatkalaisten syöttöliikenne Korsoon junalle toimittava ruuhka-aikoina. "Koululaislinja" 75 ei auta tähän kohtaan, sillä nykyisen 730:n tilalle tarvitaan vastaava yhteys Korso--Leppäkorpi--P-Nikinmäki.

    Vanha/nykyinen linja 730 on toiminut näiltä osin ensimmäistä kohtaa lukuunottamatta. Ja neljännen kohdan osalta välttävästi. Ensimmäisen kohdan tarpeeseen on vastannut nykyinen 738K, mihin positiivinen asia on uuden 738:n vuorojen lisääminen. Tosin Keravallakin asukkaiden määrä kasvanee, jolloin 738 saattaa olla ruuhka-aikoina Vaantaan puolelle tullessaan jo täynnä. Toivottavasti vuorojen lisääminen auttaa tähän.

    VastaaPoista
  15. Sahamäkeläiset yhden linjan (77) varassa ja liikennöinti loppuu klo 23 uuden suunnitelman mukaan. Aika pitkä matka kävellä Havukoskelta esim. Nyyrikintielle. Ei toimi tämä suunta. Paljon tulisi lisää bussin käyttäjiä tältä alueelta paremmilla yhteyksillä, tällä uudella suunnitelmalla oman auton käyttäjien osuus pysyy ennallaan tai lisääntyy.

    VastaaPoista
  16. Selkeästi ajatte kaikki veronmaksajat täältä pois. Nyt siis on todella vakavasti mietittävä takaisin Helsiinkiin muuttoa.
    Ylä-aste puuttuu Ilolasta ja Kylmäojalta! Vantaa siis haluaa lisää mopoja päristelemään kujille, tai työttömiä /syrjäytyneitä. Joille on ihan sama miten pääsee vai pääseekö ollenkaan. Työssä käyvät ja opiskelijat joutuvat siis muuttamaan pois. Saatikas, että ottaisimme luonnon huomioon 2-3 autoa per perhe? Siihenkö Vantaa tähtää? Laitampa talon myyntiin ja toivotan Vantaan päättäville hyvää onnea veron keruussa!

    VastaaPoista
  17. Kenen etua on palvelevinaan linjan 63 muutos? Ilolan alueelta ei siis jatkossa pääsisi bussilla muualle kuin Koivukylään, kun Tikkurilaan (ja sen keskeisiin palveluihin) päästäkseen olisi tehtävä vaihto? Ilolan alueella asuu myös paljon lapsia ja nuoria, jotka kulkevat bussilla kouluun luokille 4-9 ja harrastuksiin, minkä lisäksi Tikkurila on keskeinen jatkoyhteyspaikka monilla työmatkalaisille. Nykyiselläänkin osa busseista ajetaan N-tunnuksella, jolloin reitti kulkee Vanhan Tuusulantien kautta, mutta aika vähäinen on sieltä matkustavien määrä, kun taas Ilolan koulun ohi kulkevalla reitillä matkustaa paljon ihmisiä.

    Olisi mielenkiintoista nähdä jonkinlaisia perusteluja tälle muutokselle, sillä on aika vaikea löytää mitään järkisyitä tällaiseen typeryyteen. Olisiko näin, että jonkun suunnitteluryhmän jäsenen lapsien pitäisi päästä kulkemaan Vanhan Tuusulantien varresta Tikkurilan suuntaan..?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älytön idea siirtää 70 päätepysäkki Koivukylän asemalle. Se pitää ehdottomasti säilyttää Maarukassa. Ja reitti niin, että edelleenkin kiertää Peijaksen kautta. Eikös julkinen liikenne ole tarkoittu palvelemaan kaikkia tasapuolisesti, myös meitä pienituloisia Mikkolan alueella asuvia.

      Poista